Wymiana potencjometru dmuchawy
Moderatorzy: SuperBuster11, zibi2210
- II Artur II
- Posty: 49
- Rejestracja: 2 lut 2009, o 18:55
- Lokalizacja: Legnica
Wymiana potencjometru dmuchawy
Witam
W moim aucie WDB2100351A554855, w samochodzie ojca WDB2100351A204870 i kolegi WDB2100201J024284, wszystkie auta z manualną klimatyzacją, zaczęły fiksować obroty dmuchawy nawiewu czyli ustawione np. na 2 biegu raz były wyższe a raz niższe od ustalonej wartości. Diagnoza - jeż bo 99% wypadków to jeż czyli rezystor dmuchawy. Zamówiłem 3 sztuki i zabrałem się za wymianę ale w żadnym z wypadków nie pomogło, obroty dalej falowały. W jednym z aut zacząłem wymieniać panele na inne używane ale było to samo a czasami nawet gorzej. Zauważyłem że po dotknięciu pokrętła obrotów te się zmieniają więc pomyślałem że może winny jest potencjometr. W końcu nasze auta już są wiekowe i ma prawo się coś takiego dziać. Efekt o którym mówię zarejestrowałem na tym filmie:
www.youtube.com/watch?v=5YEVm0JTj1Q
Postanowiłem więc że wymienię sam potencjometr i udało się, naprawiłem wszystkie panele i wszystko działa tak jak powinno. Jeśli ktoś będzie miał podobny problem zachęcam do naprawy a poniżej opiszę jak to zrobić.
Będzie nam potrzebne:
potencjometr Piher PT 15 NV 5K
śrubokręt krzyżakowy i płaski
lutownica
odsysacz cyny
cyna
dwie żaróweczki 1,2W (warto przy okazji wymienić)
W jednym z aut odłączenie panela klimatyzacji powodowało że zaczęła chodzić na najwyższych obrotach więc na czas naprawy może być w niektórych przypadkach potrzebne odłączenie akumulatora.
Pokrętła na panelu przed demontażem najlepiej ustawić
obrotów dmuchawy na "0" a kierunek wydmuchu na szybę, pionowo do góry.
Zabieramy się od demontażu radia, jego kieszeni i po jej wyjęciu widać dwie śrubki
Następnie podważamy od dołu i ostrożnie zsuwamy w dół i bez odpinania kabli odkładamy na bok
Następnie odpinamy dwa zatrzaski i wysuwamy do siebie panel
Następnie odpinamy wtyczkę poprzez przesunięcie szarej blokady w dół
Zabieramy panel do domu, musimy teraz go otworzyć, w tym celu trzeba zwolnić 8 zaczepów, 4 z góry i 4 od spodu panela, dopiero jak lekko rozsuniemy dwie części z góry i z dołu możemy go rozdzielić. Idealnie do tego nadaje się niewielki płaski śrubokręt.
Jedna z części ma taką płytkę
Musimy odlutować wskazane miejsca
a następnie zwolnić zatrzaski
Po wyciągnięciu płytki ukaże się nam potencjometr który chcemy
wymienić
odlutowujemy jego nóżki
wyciągamy ze starego potencjometru czarny bolec i przekładamy do nowego
Wlutowujemy nowy potencjometr na miejsce
i czarny bolec obracamy skrajnie w lewo ("0" naszego pokrętła dmuchawy)
Wymieniamy przy okazji dwie żaróweczki 1,2W koszt symboliczy a my mamy
wszystko na wierzchu.
Teraz musimy założyć spowrotem płytkę, musimy być ostrożni żeby nie połamać nóżek
Od spodu można sobie trochę pomóc wcelować spowrotem w te same dziurki
Nóżki muszą być widoczne
i pamiętać też trzeba o środkowych zatrzaskach
Następnie zabieramy się za złożenie panela
Trzeba zwrócić uwagę żeby wystające "druciki"
aby trafiły prosto w otwory w płytce
Trzpień od regulacji kierunku dmychawy też powinien lekko wejść na swoje miejsce
Zatrzaskujemy dwie części razem dopiero jak zsuniemy elementy do tej pozycji
wtedy mamy pewność że wszystkie elementy już się ustawiły w jednej osi
Zanosimy panel do auta, podłączamy wtyczkę
i powoli wkładamy panel uważając żeby wystające białe trzpienie trafiły w środek swoich
białych gniazd
Celujemy tak żeby były na przeciw siebie, następnie lekko dociskając pomagamy sobie drugą ręką od spodu,
kręcimy gałkami dopiero wtedy kiedy mamy pewność że wskoczyły na swoje miejsce. Prawidłowo włożony panel powinien się lekko zatrzasnąć
W tym momencie możemy już przetestować czy wszystko działa, jeśli tak to zakładamy
panel ozdobny
i przykręcamy go dwoma śrubkami.
W moim aucie WDB2100351A554855, w samochodzie ojca WDB2100351A204870 i kolegi WDB2100201J024284, wszystkie auta z manualną klimatyzacją, zaczęły fiksować obroty dmuchawy nawiewu czyli ustawione np. na 2 biegu raz były wyższe a raz niższe od ustalonej wartości. Diagnoza - jeż bo 99% wypadków to jeż czyli rezystor dmuchawy. Zamówiłem 3 sztuki i zabrałem się za wymianę ale w żadnym z wypadków nie pomogło, obroty dalej falowały. W jednym z aut zacząłem wymieniać panele na inne używane ale było to samo a czasami nawet gorzej. Zauważyłem że po dotknięciu pokrętła obrotów te się zmieniają więc pomyślałem że może winny jest potencjometr. W końcu nasze auta już są wiekowe i ma prawo się coś takiego dziać. Efekt o którym mówię zarejestrowałem na tym filmie:
www.youtube.com/watch?v=5YEVm0JTj1Q
Postanowiłem więc że wymienię sam potencjometr i udało się, naprawiłem wszystkie panele i wszystko działa tak jak powinno. Jeśli ktoś będzie miał podobny problem zachęcam do naprawy a poniżej opiszę jak to zrobić.
Będzie nam potrzebne:
potencjometr Piher PT 15 NV 5K
śrubokręt krzyżakowy i płaski
lutownica
odsysacz cyny
cyna
dwie żaróweczki 1,2W (warto przy okazji wymienić)
W jednym z aut odłączenie panela klimatyzacji powodowało że zaczęła chodzić na najwyższych obrotach więc na czas naprawy może być w niektórych przypadkach potrzebne odłączenie akumulatora.
Pokrętła na panelu przed demontażem najlepiej ustawić
obrotów dmuchawy na "0" a kierunek wydmuchu na szybę, pionowo do góry.
Zabieramy się od demontażu radia, jego kieszeni i po jej wyjęciu widać dwie śrubki
Następnie podważamy od dołu i ostrożnie zsuwamy w dół i bez odpinania kabli odkładamy na bok
Następnie odpinamy dwa zatrzaski i wysuwamy do siebie panel
Następnie odpinamy wtyczkę poprzez przesunięcie szarej blokady w dół
Zabieramy panel do domu, musimy teraz go otworzyć, w tym celu trzeba zwolnić 8 zaczepów, 4 z góry i 4 od spodu panela, dopiero jak lekko rozsuniemy dwie części z góry i z dołu możemy go rozdzielić. Idealnie do tego nadaje się niewielki płaski śrubokręt.
Jedna z części ma taką płytkę
Musimy odlutować wskazane miejsca
a następnie zwolnić zatrzaski
Po wyciągnięciu płytki ukaże się nam potencjometr który chcemy
wymienić
odlutowujemy jego nóżki
wyciągamy ze starego potencjometru czarny bolec i przekładamy do nowego
Wlutowujemy nowy potencjometr na miejsce
i czarny bolec obracamy skrajnie w lewo ("0" naszego pokrętła dmuchawy)
Wymieniamy przy okazji dwie żaróweczki 1,2W koszt symboliczy a my mamy
wszystko na wierzchu.
Teraz musimy założyć spowrotem płytkę, musimy być ostrożni żeby nie połamać nóżek
Od spodu można sobie trochę pomóc wcelować spowrotem w te same dziurki
Nóżki muszą być widoczne
i pamiętać też trzeba o środkowych zatrzaskach
Następnie zabieramy się za złożenie panela
Trzeba zwrócić uwagę żeby wystające "druciki"
aby trafiły prosto w otwory w płytce
Trzpień od regulacji kierunku dmychawy też powinien lekko wejść na swoje miejsce
Zatrzaskujemy dwie części razem dopiero jak zsuniemy elementy do tej pozycji
wtedy mamy pewność że wszystkie elementy już się ustawiły w jednej osi
Zanosimy panel do auta, podłączamy wtyczkę
i powoli wkładamy panel uważając żeby wystające białe trzpienie trafiły w środek swoich
białych gniazd
Celujemy tak żeby były na przeciw siebie, następnie lekko dociskając pomagamy sobie drugą ręką od spodu,
kręcimy gałkami dopiero wtedy kiedy mamy pewność że wskoczyły na swoje miejsce. Prawidłowo włożony panel powinien się lekko zatrzasnąć
W tym momencie możemy już przetestować czy wszystko działa, jeśli tak to zakładamy
panel ozdobny
i przykręcamy go dwoma śrubkami.
--
pozdrawiam
Artur (II Artur II)
kiedyś:
W123 250E automat, sedan, 1985 rok
W123 240D diesel, sedan, 1984 rok
W210 E 290 TDi, automat, sedan, 1998 rok
obecnie:
W210 E 200, benzyna, automat, 1997 rok
VIN WDB2100351A554855
pozdrawiam
Artur (II Artur II)
kiedyś:
W123 250E automat, sedan, 1985 rok
W123 240D diesel, sedan, 1984 rok
W210 E 290 TDi, automat, sedan, 1998 rok
obecnie:
W210 E 200, benzyna, automat, 1997 rok
VIN WDB2100351A554855
-
- Posty: 320
- Rejestracja: 25 cze 2013, o 22:29
- Lokalizacja: Wrocław
- tonidriver
- Posty: 9114
- Rejestracja: 21 cze 2008, o 20:44
- Lokalizacja: Wrocław
- II Artur II
- Posty: 49
- Rejestracja: 2 lut 2009, o 18:55
- Lokalizacja: Legnica
tonidriver - może być u Ciebie zimny lut na jednej z nóżek potencjometru, to też się zdarza
ralfi89 - ja też psikałem ale jeśli już się uda to jest to pomoc doraźna, lepiej dać złotówkę za nowy potencjometr i mieć spokój już na zawsze :-) Rozebrałem jeden z potencjometrów który psikałem płynem do potencjometrów, w środku był suchy natomiast węglowe ścieżki były dość mocno wytarte
ralfi89 - ja też psikałem ale jeśli już się uda to jest to pomoc doraźna, lepiej dać złotówkę za nowy potencjometr i mieć spokój już na zawsze :-) Rozebrałem jeden z potencjometrów który psikałem płynem do potencjometrów, w środku był suchy natomiast węglowe ścieżki były dość mocno wytarte
--
pozdrawiam
Artur (II Artur II)
kiedyś:
W123 250E automat, sedan, 1985 rok
W123 240D diesel, sedan, 1984 rok
W210 E 290 TDi, automat, sedan, 1998 rok
obecnie:
W210 E 200, benzyna, automat, 1997 rok
VIN WDB2100351A554855
pozdrawiam
Artur (II Artur II)
kiedyś:
W123 250E automat, sedan, 1985 rok
W123 240D diesel, sedan, 1984 rok
W210 E 290 TDi, automat, sedan, 1998 rok
obecnie:
W210 E 200, benzyna, automat, 1997 rok
VIN WDB2100351A554855
- tonidriver
- Posty: 9114
- Rejestracja: 21 cze 2008, o 20:44
- Lokalizacja: Wrocław
-
- Posty: 2
- Rejestracja: 20 maja 2018, o 16:46
Re: Wymiana potencjometru dmuchawy
Świetny opis . Oglądając jednak sam panel doszedłem do wniosku że w fabryce nie komplikowało by sobie tak życia. Okazuje się, że nie trzeba lutować potencjometrów od temperatury. Wystarczy wysunąć białe plastikowe bolce. Oczywiście jest z tym trochę zabawy i można je łatwo uszkodzić ale i tak jest to wygodniejsze do zrobienia. Przynajmniej ja tak uważam.
Re: Wymiana potencjometru dmuchawy
Super a jak to wygląda z climatronikiem? Jest też taki poradnik?
w210 2,5 d 1996 r. avangarde
VIN WDB2100101A097747
VIN WDB2100101A097747
- SuperBuster11
- Moderator
- Posty: 1029
- Rejestracja: 21 maja 2015, o 17:59
- Lokalizacja: Brzeg
Re: Wymiana potencjometru dmuchawy
Ale w climatroniku nie masz pokręteł
VIN: WDB2100201A265083 - sprzedany
VIN: WDB2112261A525765 - sprzedany
VIN: WDB2100531A274983 - sprzedany
VIN: WDB2112261A525765 - sprzedany
VIN: WDB2100531A274983 - sprzedany
Re: Wymiana potencjometru dmuchawy
Klimatronik nie ma potencjometru fizycznego. Tam elektronika tym steruje.
Mercedes-Benz E-klasa W210 E320 3.2 V6 224KM 4Matic Elegance 2001
VIN: WDB2100821X053822
Ex: W210 E270 CDI 170KM 2001
VIN: WDB2100821X053822
Ex: W210 E270 CDI 170KM 2001
Re: Wymiana potencjometru dmuchawy
Przy okazji podłączam się z problemikiem. Nie mam podświetlenia całej konsolety od pokręteł nadmuchu (też mam manualną klimę). Rzecz dotyczy widocznych żaróweczek czy może być coś innego?
E320, 4Matic, V6, 224 KM, LPG Landi Renzo, 1998, kombi, automat, Elegance
WDB2102821X009904
WDB2102821X009904
- SuperBuster11
- Moderator
- Posty: 1029
- Rejestracja: 21 maja 2015, o 17:59
- Lokalizacja: Brzeg
Re: Wymiana potencjometru dmuchawy
Zacznij od zaroweczek. Zobacz, czy nie są przepalone.
VIN: WDB2100201A265083 - sprzedany
VIN: WDB2112261A525765 - sprzedany
VIN: WDB2100531A274983 - sprzedany
VIN: WDB2112261A525765 - sprzedany
VIN: WDB2100531A274983 - sprzedany
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 25 gości