Naprawa kasety wybieraka ASB
Moderatorzy: SuperBuster11, zibi2210
Naprawa kasety wybieraka ASB
W wątku o naprawie zacinającej się lub zablokowanej kasety wybieraka ASB obiecałem zdjęcia z tej naprawy. Trwało długo ale zmotywowany pytaniem forumowicza odrabiam zaległości.
O tym jak wyjąć kasetę z tunelu było już w innym wątku. Teraz rozbieramy kasetę.
Użyte w opisie "strony" kasety należy rozumieć jako strony widziane z miejsca kierowcy.
1/ odpinamy 4 zatrzaski górną płaską płytkę-maskownicę.
UWAGA wszystkie zatrzaski kasety są z tworzywa, podważamy je z dużym wyczuciem!!!!!!
2/ aby odpiąć dolną pokrywę kasety musimy w miarę jednocześnie dostać się do 6 zatrzasków. Cztery z nich są łatwo dostępne po lewej stronie kasety a dwa z prawej strony schowane są pod dokręconym na dwa wkręty mechanizmem elektromagnesu z zapadką mechaniczną. Ten element blokuje możliwość ustawienia wybieraka w pozycji R kiedy auto porusza się. Przed odkręceniem dwóch wkrętów lepiej zdjąć sprężynkę napinającą zapadkę. Robimy to ostrożnie zapamiętując położenie i kolejność elementów bowiem jest to jednocześnie łożyskowanie osi wybieraka po prawej stronie kasety
3/ po odpięciu wszystkich zatrzasków mamy w zasadzie rozebraną kasetę do dokładnego wyczyszczenia i konserwacji
4/ jeśli kasetę rozbieraliśmy ze względu na blokowanie lub zacinanie się jej musimy zdemontować oś kasety i dostać się do osadzonej na osi dolnej części drążka kasety /to jest ten element wychodzący z kasety którym sterujemy położeniami wybieraka. Z różnych przyczyn /najczęściej siłowych/ dochodzi do minimalnego zgięcia tego drążka w jego dolnej części, która przechodzi w aluminiową kształtkę ustalającą drążek na osi wybieraka. Zgięcie jest widoczne jako odchylenie osi drążka od aluminiowego "łoża" w jakim drążek jest zamocowany na stałe w dolnej części. To nawet minimalne odkształcenie powoduje blokowanie wybieraka. Drążek prowadzony jest precyzyjnie przez wycięcia w górnej pokrywie kasety oraz przez dwa bolce osadzone na osi wybieraka, które prowadzone są w labiryntach dolnej pokrywy kasety. Nie opisuję kolejności demontażu bo wszystko będzie oczywiste po wyjęciu osi z kasety. Po wyprostowaniu drążka /w moim przypadku wystarczyło imadło i młotek z końcówką z tworzywa/ montujemy wszystkie elementy w odwrotnej kolejności przy okazji czyszcząc wszystko i konserwując delikatnym smarem i oliwą elementy z osi wybieraka
5/ złożenie dolnej pokrywy z resztą kasety wymaga uwagi, cierpliwości i staranności. Nic na siłę!!!!! Wszystko jest dokładnie spasowane i musi trafić na swoje miejsce. Ja ze swoją kasetą kombinowałem cały wieczór. Następna poszła w 1 godzinę
6/ po złożeniu oczywiście sprawdzamy efekt naszej pracy
O tym jak wyjąć kasetę z tunelu było już w innym wątku. Teraz rozbieramy kasetę.
Użyte w opisie "strony" kasety należy rozumieć jako strony widziane z miejsca kierowcy.
1/ odpinamy 4 zatrzaski górną płaską płytkę-maskownicę.
UWAGA wszystkie zatrzaski kasety są z tworzywa, podważamy je z dużym wyczuciem!!!!!!
2/ aby odpiąć dolną pokrywę kasety musimy w miarę jednocześnie dostać się do 6 zatrzasków. Cztery z nich są łatwo dostępne po lewej stronie kasety a dwa z prawej strony schowane są pod dokręconym na dwa wkręty mechanizmem elektromagnesu z zapadką mechaniczną. Ten element blokuje możliwość ustawienia wybieraka w pozycji R kiedy auto porusza się. Przed odkręceniem dwóch wkrętów lepiej zdjąć sprężynkę napinającą zapadkę. Robimy to ostrożnie zapamiętując położenie i kolejność elementów bowiem jest to jednocześnie łożyskowanie osi wybieraka po prawej stronie kasety
3/ po odpięciu wszystkich zatrzasków mamy w zasadzie rozebraną kasetę do dokładnego wyczyszczenia i konserwacji
4/ jeśli kasetę rozbieraliśmy ze względu na blokowanie lub zacinanie się jej musimy zdemontować oś kasety i dostać się do osadzonej na osi dolnej części drążka kasety /to jest ten element wychodzący z kasety którym sterujemy położeniami wybieraka. Z różnych przyczyn /najczęściej siłowych/ dochodzi do minimalnego zgięcia tego drążka w jego dolnej części, która przechodzi w aluminiową kształtkę ustalającą drążek na osi wybieraka. Zgięcie jest widoczne jako odchylenie osi drążka od aluminiowego "łoża" w jakim drążek jest zamocowany na stałe w dolnej części. To nawet minimalne odkształcenie powoduje blokowanie wybieraka. Drążek prowadzony jest precyzyjnie przez wycięcia w górnej pokrywie kasety oraz przez dwa bolce osadzone na osi wybieraka, które prowadzone są w labiryntach dolnej pokrywy kasety. Nie opisuję kolejności demontażu bo wszystko będzie oczywiste po wyjęciu osi z kasety. Po wyprostowaniu drążka /w moim przypadku wystarczyło imadło i młotek z końcówką z tworzywa/ montujemy wszystkie elementy w odwrotnej kolejności przy okazji czyszcząc wszystko i konserwując delikatnym smarem i oliwą elementy z osi wybieraka
5/ złożenie dolnej pokrywy z resztą kasety wymaga uwagi, cierpliwości i staranności. Nic na siłę!!!!! Wszystko jest dokładnie spasowane i musi trafić na swoje miejsce. Ja ze swoją kasetą kombinowałem cały wieczór. Następna poszła w 1 godzinę
6/ po złożeniu oczywiście sprawdzamy efekt naszej pracy
- Załączniki
[w210 300td]
Re: Naprawa kasety wybieraka ASB
Napiszę tak, szukałem, szukałem i nie znalazłem. Zdjąłem pokrywę/maskownicę z góry wybieraka i dalej nie wiem jak go wyjąć. Tunel najpierw muszę zdemontować od przednich schowków do podłokietnika tak? Proszę o pomoc.bogdan11 pisze:O tym jak wyjąć kasetę z tunelu było już w innym wątku.
Terlik - Użytkownik szukający dobrych ludzi i rozwiązań problemów w razie przykrych problemów. Pozdrawiam
Wybierak jest przykręcony do metalowego tunelu czterema śrubkami łeb na torx . Nie pamiętam czy po zdjęciu płyty z przyciskami do szyb widać te śrubki, w/g mnie powinno się dać bez rozbierania całego tunelu. Musisz mieć dostęp nad wałem napędowym,aby odpiąć cięgno.
Ostatnio zmieniony 29 sty 2012, o 09:45 przez kmtaxi, łącznie zmieniany 1 raz.
w210 2,2cdi automat elegance / 2001r
WDB2100062B427953
WDB2100062B427953
yyyy eeee - ale w środku auta rozumiem? cięgno czyli linkę?kmtaxi pisze: Musisz mieć dostęp nad wałem napędowym,aby odpiąć cięgno.
Ta po zdjęciu pokrywy z przyciskami szyb widać torx po prawej stronie a po lewej tunel powietrza do schowka.
Ok odkręcę to i spróbuję wyjąć
Terlik - Użytkownik szukający dobrych ludzi i rozwiązań problemów w razie przykrych problemów. Pozdrawiam
Być może widziałem to na innym forum-wybacz. Kaseta tak jak przedpiśca pisał trzyma się na 4 śrubach dostępnych od góry. Aby poprawić dostęp do lewego boku kasety /a to się przyda do odłączenia zawleczki cięgna łączącego kasetę ze skrzynią/ dobrze jest wyjąć środkową część tunelu nadmuchu na tył kabiny. To taki element obejmujący kasetę z dwóch stron i połączony w okolicach popielniczki i schowka na dole podłokietnika. Wszystko rozbiera się bez problemu. Odpięcie kasety od cięgna sztywnego skrzyni wymaga po odkręceniu w/w 4 śrub odchylenia kasety na prawo i takim ustawieniem drążka kasety aby całość dała się jak najdalej odchylić do góry w prawo. Przy pomocy cienkiego /ale sztywnego/ śrubokręta wypychamy specjalną zawleczkę sprężystą /uwaga aby nie spadła na dół /i wyciągamy krótki trzpień w prawą stronę. Kaseta wyjęta. Na wszelki wypadek wymieniamy przed złożeniem plastikową tulejkę /w ASO kilka złotych/ która wciśnięta jest w to co na dole wystaje z kasety. To rozpięcie od cięgna najwygodniej zrobić z kanału lub podnośnika. Tak jak opisałem jest trudniej nieco ale da się wyjąć i od góry.
Ostatnio zmieniony 9 kwie 2011, o 20:04 przez bogdan11, łącznie zmieniany 2 razy.
[w210 300td]
Dziękuję :)
Dziękuję Rozjaśniłem mi teraz trochę temat. Miałem się tym zająć teraz ale o 13:00 jadę po narzeczoną i dzisiejszy dzień już odpada ;/ - rano jutro do tego siądę, z samego rana Napiszę jak poszło i czy wszystko jest ok
Pozdrawiam ;-)
Pozdrawiam ;-)
Terlik - Użytkownik szukający dobrych ludzi i rozwiązań problemów w razie przykrych problemów. Pozdrawiam
w tym wątku masz obrazek a na nim ta tulejka 89 /i opis wszystkiego o niej/ wraz z zapinką 149 viewtopic.php?t=544&postdays=0&postorder=asc&start=0
[w210 300td]
Witam,
Poradziłem Sobie Zdemontowałem, wyczyściłem. U mnie na wałku nie chciała się rolka przesuwać. Zapiekła się. Musiałem młoteczkiem wystukać, od nowa ją nasmarować i zaczęła przekładać.
Uwaga! Przy demontażu jak się odpina od kasety kable trzeba pamiętaj o dwóch kablach SZARYM i ZIELONO SZARYM! Który gdzie jest. Odpina się je z takiej spinki, Wychodzą same kable a nie z całą zapinką. Szary jest nad kostką ISO.
Dziękuję wam za pomoc i Pozdrawiam :lol:
Poradziłem Sobie Zdemontowałem, wyczyściłem. U mnie na wałku nie chciała się rolka przesuwać. Zapiekła się. Musiałem młoteczkiem wystukać, od nowa ją nasmarować i zaczęła przekładać.
Uwaga! Przy demontażu jak się odpina od kasety kable trzeba pamiętaj o dwóch kablach SZARYM i ZIELONO SZARYM! Który gdzie jest. Odpina się je z takiej spinki, Wychodzą same kable a nie z całą zapinką. Szary jest nad kostką ISO.
Dziękuję wam za pomoc i Pozdrawiam :lol:
Terlik - Użytkownik szukający dobrych ludzi i rozwiązań problemów w razie przykrych problemów. Pozdrawiam
- noc
- Ekspert
- Posty: 8221
- Rejestracja: 1 lis 2008, o 19:53
- Lokalizacja: Warszawa Pochwały zagubione 500+
Rwij od strony popielniczki drewno wokół lewarka w górę (na siłę).
Żarówka z oprawką od strony silnika.Czasem ciasno, wtedy peany chirurgiczne lub drobna kobieta z cienkimi palcami.Może być Chinka, to i "masaż" zrobi przy okazji.
Żarówka z oprawką od strony silnika.Czasem ciasno, wtedy peany chirurgiczne lub drobna kobieta z cienkimi palcami.Może być Chinka, to i "masaż" zrobi przy okazji.
Śniłem o królewnach i mam cudowną żonę,
śliczną córkę i piękną Mercedes
małą czarną W168 1,6
Niemal pół wieku naprawiam MB
13 certyfikatów MB Stuttgart
Warsztat W-wa Ursus (22) 6626890
Znajdziecie mnie tam gdzie MB.
śliczną córkę i piękną Mercedes
małą czarną W168 1,6
Niemal pół wieku naprawiam MB
13 certyfikatów MB Stuttgart
Warsztat W-wa Ursus (22) 6626890
Znajdziecie mnie tam gdzie MB.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 48 gości