Naprawa kasety wybieraka ASB

Tutaj będą fotorelacje i opisy własnoręcznych napraw.

Moderatorzy: SuperBuster11, zibi2210

bogdan11
VIP
Posty: 313
Rejestracja: 23 wrz 2008, o 09:36
Lokalizacja: Warszawa

Naprawa kasety wybieraka ASB

Post autor: bogdan11 »

W wątku o naprawie zacinającej się lub zablokowanej kasety wybieraka ASB obiecałem zdjęcia z tej naprawy. Trwało długo ale zmotywowany pytaniem forumowicza odrabiam zaległości.
O tym jak wyjąć kasetę z tunelu było już w innym wątku. Teraz rozbieramy kasetę.
Użyte w opisie "strony" kasety należy rozumieć jako strony widziane z miejsca kierowcy.

1/ odpinamy 4 zatrzaski górną płaską płytkę-maskownicę.
UWAGA wszystkie zatrzaski kasety są z tworzywa, podważamy je z dużym wyczuciem!!!!!!

2/ aby odpiąć dolną pokrywę kasety musimy w miarę jednocześnie dostać się do 6 zatrzasków. Cztery z nich są łatwo dostępne po lewej stronie kasety a dwa z prawej strony schowane są pod dokręconym na dwa wkręty mechanizmem elektromagnesu z zapadką mechaniczną. Ten element blokuje możliwość ustawienia wybieraka w pozycji R kiedy auto porusza się. Przed odkręceniem dwóch wkrętów lepiej zdjąć sprężynkę napinającą zapadkę. Robimy to ostrożnie zapamiętując położenie i kolejność elementów bowiem jest to jednocześnie łożyskowanie osi wybieraka po prawej stronie kasety

3/ po odpięciu wszystkich zatrzasków mamy w zasadzie rozebraną kasetę do dokładnego wyczyszczenia i konserwacji

4/ jeśli kasetę rozbieraliśmy ze względu na blokowanie lub zacinanie się jej musimy zdemontować oś kasety i dostać się do osadzonej na osi dolnej części drążka kasety /to jest ten element wychodzący z kasety którym sterujemy położeniami wybieraka. Z różnych przyczyn /najczęściej siłowych/ dochodzi do minimalnego zgięcia tego drążka w jego dolnej części, która przechodzi w aluminiową kształtkę ustalającą drążek na osi wybieraka. Zgięcie jest widoczne jako odchylenie osi drążka od aluminiowego "łoża" w jakim drążek jest zamocowany na stałe w dolnej części. To nawet minimalne odkształcenie powoduje blokowanie wybieraka. Drążek prowadzony jest precyzyjnie przez wycięcia w górnej pokrywie kasety oraz przez dwa bolce osadzone na osi wybieraka, które prowadzone są w labiryntach dolnej pokrywy kasety. Nie opisuję kolejności demontażu bo wszystko będzie oczywiste po wyjęciu osi z kasety. Po wyprostowaniu drążka /w moim przypadku wystarczyło imadło i młotek z końcówką z tworzywa/ montujemy wszystkie elementy w odwrotnej kolejności przy okazji czyszcząc wszystko i konserwując delikatnym smarem i oliwą elementy z osi wybieraka

5/ złożenie dolnej pokrywy z resztą kasety wymaga uwagi, cierpliwości i staranności. Nic na siłę!!!!! Wszystko jest dokładnie spasowane i musi trafić na swoje miejsce. Ja ze swoją kasetą kombinowałem cały wieczór. Następna poszła w 1 godzinę

6/ po złożeniu oczywiście sprawdzamy efekt naszej pracy
Załączniki
w części ostrej zdjęcia widać drążek "wchodzący" w obejmę aluminiową. w tym miejscu występuje odkształcenie
w części ostrej zdjęcia widać drążek "wchodzący" w obejmę aluminiową. w tym miejscu występuje odkształcenie
widoczne dwa bolce prowadzone w labiryntach płyty dolnej
widoczne dwa bolce prowadzone w labiryntach płyty dolnej
w płycie stalowej widoczne dwa labirynty w których prowadzone są dwa bolce dolne osi wybieraka
w płycie stalowej widoczne dwa labirynty w których prowadzone są dwa bolce dolne osi wybieraka
widok od tylnej strony wybieraka.jpg
widok zespołu elektromagnesu.jpg
widoczne na dole otwory pod zaczepy pokrywy dolnej , dwa na lewym i prawym brzegu i dwa bliżej środka po obu stronach obudowy osi wybieraka /wybrzuszenie/
widoczne na dole otwory pod zaczepy pokrywy dolnej , dwa na lewym i prawym brzegu i dwa bliżej środka po obu stronach obudowy osi wybieraka /wybrzuszenie/
[w210 300td]
Awatar użytkownika
fabek
Moderator
Posty: 9462
Rejestracja: 3 lip 2008, o 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: fabek »

świetny poradnik i zdjęcia bogdan11.
STAR DIAGNOSIS C3/C4 NAPRAWA | CHIPTUNING STAGE1 DPF_OFF EGR_OFF ADBLUE_OFF
Awatar użytkownika
terlik87
Posty: 26
Rejestracja: 14 lis 2008, o 11:30
Lokalizacja: Siedlce

Re: Naprawa kasety wybieraka ASB

Post autor: terlik87 »

bogdan11 pisze:O tym jak wyjąć kasetę z tunelu było już w innym wątku.
Napiszę tak, szukałem, szukałem i nie znalazłem. Zdjąłem pokrywę/maskownicę z góry wybieraka i dalej nie wiem jak go wyjąć. Tunel najpierw muszę zdemontować od przednich schowków do podłokietnika tak? Proszę o pomoc.
Terlik - Użytkownik szukający dobrych ludzi i rozwiązań problemów w razie przykrych problemów. Pozdrawiam
Awatar użytkownika
kmtaxi
Doradca
Posty: 3273
Rejestracja: 9 sty 2009, o 18:46
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: kmtaxi »

Wybierak jest przykręcony do metalowego tunelu czterema śrubkami łeb na torx . Nie pamiętam czy po zdjęciu płyty z przyciskami do szyb widać te śrubki, w/g mnie powinno się dać bez rozbierania całego tunelu. Musisz mieć dostęp nad wałem napędowym,aby odpiąć cięgno.
Ostatnio zmieniony 29 sty 2012, o 09:45 przez kmtaxi, łącznie zmieniany 1 raz.
w210 2,2cdi automat elegance / 2001r
WDB2100062B427953
Awatar użytkownika
terlik87
Posty: 26
Rejestracja: 14 lis 2008, o 11:30
Lokalizacja: Siedlce

Post autor: terlik87 »

kmtaxi pisze: Musisz mieć dostęp nad wałem napędowym,aby odpiąć cięgno.
yyyy eeee :D - ale w środku auta rozumiem? cięgno czyli linkę?

Ta po zdjęciu pokrywy z przyciskami szyb widać torx po prawej stronie a po lewej tunel powietrza do schowka.

Ok odkręcę to i spróbuję wyjąć ;)
Terlik - Użytkownik szukający dobrych ludzi i rozwiązań problemów w razie przykrych problemów. Pozdrawiam
bogdan11
VIP
Posty: 313
Rejestracja: 23 wrz 2008, o 09:36
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: bogdan11 »

Być może widziałem to na innym forum-wybacz. Kaseta tak jak przedpiśca pisał trzyma się na 4 śrubach dostępnych od góry. Aby poprawić dostęp do lewego boku kasety /a to się przyda do odłączenia zawleczki cięgna łączącego kasetę ze skrzynią/ dobrze jest wyjąć środkową część tunelu nadmuchu na tył kabiny. To taki element obejmujący kasetę z dwóch stron i połączony w okolicach popielniczki i schowka na dole podłokietnika. Wszystko rozbiera się bez problemu. Odpięcie kasety od cięgna sztywnego skrzyni wymaga po odkręceniu w/w 4 śrub odchylenia kasety na prawo i takim ustawieniem drążka kasety aby całość dała się jak najdalej odchylić do góry w prawo. Przy pomocy cienkiego /ale sztywnego/ śrubokręta wypychamy specjalną zawleczkę sprężystą /uwaga aby nie spadła na dół :)/i wyciągamy krótki trzpień w prawą stronę. Kaseta wyjęta. Na wszelki wypadek wymieniamy przed złożeniem plastikową tulejkę /w ASO kilka złotych/ która wciśnięta jest w to co na dole wystaje z kasety. To rozpięcie od cięgna najwygodniej zrobić z kanału lub podnośnika. Tak jak opisałem jest trudniej nieco ale da się wyjąć i od góry.
Ostatnio zmieniony 9 kwie 2011, o 20:04 przez bogdan11, łącznie zmieniany 2 razy.
[w210 300td]
Awatar użytkownika
terlik87
Posty: 26
Rejestracja: 14 lis 2008, o 11:30
Lokalizacja: Siedlce

Dziękuję :)

Post autor: terlik87 »

Dziękuję :) Rozjaśniłem mi teraz trochę temat. Miałem się tym zająć teraz ale o 13:00 jadę po narzeczoną i dzisiejszy dzień już odpada ;/ - rano jutro do tego siądę, z samego rana :) Napiszę jak poszło i czy wszystko jest ok :)

Pozdrawiam ;-)
Terlik - Użytkownik szukający dobrych ludzi i rozwiązań problemów w razie przykrych problemów. Pozdrawiam
bogdan11
VIP
Posty: 313
Rejestracja: 23 wrz 2008, o 09:36
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: bogdan11 »

w tym wątku masz obrazek a na nim ta tulejka 89 /i opis wszystkiego o niej/ wraz z zapinką 149 viewtopic.php?t=544&postdays=0&postorder=asc&start=0
[w210 300td]
Awatar użytkownika
terlik87
Posty: 26
Rejestracja: 14 lis 2008, o 11:30
Lokalizacja: Siedlce

Post autor: terlik87 »

Witam,

Poradziłem Sobie :) Zdemontowałem, wyczyściłem. U mnie na wałku nie chciała się rolka przesuwać. Zapiekła się. Musiałem młoteczkiem wystukać, od nowa ją nasmarować i zaczęła przekładać.

Uwaga! Przy demontażu jak się odpina od kasety kable trzeba pamiętaj o dwóch kablach SZARYM i ZIELONO SZARYM! Który gdzie jest. Odpina się je z takiej spinki, Wychodzą same kable a nie z całą zapinką. Szary jest nad kostką ISO.

Dziękuję wam za pomoc i Pozdrawiam :lol:
Terlik - Użytkownik szukający dobrych ludzi i rozwiązań problemów w razie przykrych problemów. Pozdrawiam
mjp
Posty: 9
Rejestracja: 30 mar 2011, o 21:01
Lokalizacja: 3City

Post autor: mjp »

Terlik,

Ja mam zielony kabelek u góry a szary na dole. Oba znajdują się pod większą kostką. Czy tak to powinno być? Ktoś już wcześniej kombinował i nie jestem pewien czy kabelki są właściwie wpięte.

Pozdrawiam.
ex: W123 2,3 / W201 2,0 / W124 2,6 / W460 3,0TD / W461 3,0D / W210 2,9D / W210 2,2D
JERZYMAC
Posty: 16
Rejestracja: 8 lip 2011, o 09:29
Lokalizacja: zabrze

Post autor: JERZYMAC »

witam. Panowie a gdzie jest podswietlenie w tej kasecie szukam żaróweczki jak się do niej dostac
Awatar użytkownika
noc
Ekspert
Posty: 8221
Rejestracja: 1 lis 2008, o 19:53
Lokalizacja: Warszawa Pochwały zagubione 500+

Post autor: noc »

Rwij od strony popielniczki drewno wokół lewarka w górę (na siłę).
Żarówka z oprawką od strony silnika.Czasem ciasno, wtedy peany chirurgiczne lub drobna kobieta z cienkimi palcami.Może być Chinka, to i "masaż" zrobi przy okazji.
Śniłem o królewnach i mam cudowną żonę,
śliczną córkę i piękną Mercedes
małą czarną W168 1,6

Niemal pół wieku naprawiam MB
13 certyfikatów MB Stuttgart
Warsztat W-wa Ursus (22) 6626890

Znajdziecie mnie tam gdzie MB.
ZGred
Posty: 133
Rejestracja: 6 lip 2011, o 22:26
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: ZGred »

noc pisze:Rwij od strony popielniczki drewno wokół lewarka w górę (na siłę).
Żarówka z oprawką od strony silnika.Czasem ciasno, wtedy peany chirurgiczne lub drobna kobieta z cienkimi palcami.Może być Chinka, to i "masaż" zrobi przy okazji.
Padłem, ale coś w tym jest :mrgreen: :mrgreen:
draz
Posty: 32
Rejestracja: 19 lip 2011, o 20:04
Lokalizacja: POZNAŃ

Post autor: draz »

Witam! super opis! ale niestety nie pomógł mi mam chyba popsuty wybierak :roll: 3,2,1, nie reaguje... i żeby na nie przezucić muszę użyć sporej siły. Po zdjęciu tunelu zauważyłem jakąś kostkę która nie była nigdzie podłączona. Wiecie może gdzie ona powinna być podpięta?

Obrazek

Pozdrawiam!
bogdan11
VIP
Posty: 313
Rejestracja: 23 wrz 2008, o 09:36
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: bogdan11 »

draz pisze:Witam! super opis! ale niestety nie pomógł mi mam chyba popsuty wybierak :roll: 3,2,1, nie reaguje... i żeby na nie przerzucić muszę użyć sporej siły.
Takie właśnie objawy leczy opisana naprawa "prostowanie drążka" :mrgreen:
[w210 300td]
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 48 gości