Strona 2 z 3

: 22 cze 2013, o 16:49
autor: alles
Ja Tikena też nie znam ale dwóch mechaników mi mówiło SKF albo Tiken.
tomeks215 pisze:Wymiana łożysk z tyłu nie jest super łatwa
skoro nigdy tego nie robiłem to pewnie sobie nie poradzę sam. Chyba zostaje mechanik :(

: 22 cze 2013, o 18:49
autor: tomeks215
alles pisze: skoro nigdy tego nie robiłem to pewnie sobie nie poradzę sam. Chyba zostaje mechanik :(
Jak tego nie robiłeś i nie masz narzędzi to nawet nie próbuj.
Mechanik za robociznę weźmie ok 100zł od koła, a zapewne ma ściągacz do piasty i potem do łożyska.
A bez tych ściągaczy to albo nie wymienisz, albo tak się naj....esz że te 100zł wydadzą się małą kwotą.

: 2 lip 2013, o 22:54
autor: Kajtek1
TIMKEN to najbardziej renomowany producent lozysk w USA.
Mysle ze bedzie lepszy od SKF.

: 26 lip 2013, o 14:22
autor: alles
Byłem u kilku mechaników i każdy mi mówił prawy tył. I ja tak obstawiałem. Ale jakoś tak nie do końca byłem otym przekonany. I jakoś przez przypadek pojechałem do pana Jana Wroneckiego na Terenową we Wrocławiu i okazało się że jednak lewa strona!!!
wymiana 150zł
łożysko SKF 170zł
i nastała cisza....

Nr. łożyska

: 7 lut 2014, o 11:31
autor: dukat8
Witam koledzy!

Może ktoś podać nr. łożyska na tył do mojego autka.
Ja wyszukałem taki nr: VKBA 3628 / VKBA3628
Czy to będzie to?

pozdrawiam
Mariusz

: 7 lut 2014, o 15:00
autor: Aloiz
dukat8,

A2109800116, co odpowiada SKF - VBA 3628 :)

: 7 lut 2014, o 23:41
autor: dukat8
Dzięki Aloiz za potwierdzenie- już nie pierwszy raz ;)

Jeszcze dwie kwestie bo zbieram info. i narzędzia do tej roboty:

1.Luz przy dokręcaniu- czy dokręcać na max. i odkręcić około pół obrotu? czy tyle aby obracało się lużno ale luz nie był wyczuwalny przy obracaniu na boki?

2.Klej- czy trzeba dawać klej na śruby- słyszałem takie opinie w pracy ale...

: 8 lut 2014, o 01:28
autor: ayreon
dukat8,

To tylne łożysko, kulkowe dwurzędowe. Ono jest naciąganie nakrętką półosi - więc dokręcane jest na maxa (moment w okolicach 200 Nm, jak nie więcej), łożysko jest tak skonstruowane, że jego napięcie po tym mocnym dokręceniu jest takie, jak trzeba.
Klej do śrub, jeśli masz, nie zaszkodzi, bez dobrze dokręcone też będzie jeździć. Czasem jest dołączana mała porcja w zestawach łożysk, lub nawet dostajesz nowe, fabrycznie powleczone pastą śruby.

Wiesz, że wymiana tylnego łożyska to nie taka prosta sprawa jak z przodu? Chałupniczo, bez ściągacza i prasy (lub gwintu do wciskania) to sporo walki, chociaż Polak potrafi ;)

: 9 lut 2014, o 19:57
autor: dukat8
ayreon chałupniczo mam ściągacze do piasty i łożyska a z wciśnięciem to zobaczymy- mam zamiar kupić łożyska średniej klasy żeby w razie czego nie płakać jak rozpieprzę.
Ogólnie wyznaje zasadę "co możesz zrobić sam- zrób" :)

: 10 lut 2014, o 01:23
autor: ayreon
dukat8, Też mam taką zasadę ;)

Przy wciskaniu piasty w nowe łożysko uważaj na wewnętrzną część bieżni (wewnętrzna jest dzielona na dwie), żeby wciskając piastę nie wypchnąć jej z łożyska, bo można łatwo uszkodzić łożysko, a na pewno brudu nałapać.
Najlepiej zaopatrzyć się w długą śrubę (najprościej gwint z metra ze sklepu metalowego, dość gruby, żeby wytrzymał, dwie nakrętki plus wszystko co popadnie - stare łożysko, podkładki, klucze nasadowe itp - i takim prostym urządzeniem wcisnąć piastę w nowe łożysko.

: 10 lut 2014, o 12:01
autor: mesio14
:padam:

[ Dodano: 2014-02-10, 12:02 ]
To jest tzw. kowalicha :hyhy:

: 23 lut 2014, o 21:19
autor: dukat8
Jednak nie poszło tak łatwo, lewa strona wymieniona z tym że wyciągnełem z piastą część łożyska :zly: i z resztą pojechałem już do mechanika- nie ma się co narabiać, mechanik na prasie wziął 20zł :)
Gorzej z drugą stroną, zacząłem w piątek ale piasta tak mocno siedzi że ukręciłem śrubę w ściągaczu :zly: a na dodatek wahacz zbieżności nie chce wyjść więc jutro jadę po widelec do wahacza i nową śrubę do ściągacza- życie.
Pytanie odnośnie tego wahacza: czy trzeba ustawiać zbieżność po wymianie?

: 23 lut 2014, o 23:21
autor: ayreon
dukat8, To, że z piastą wychodzi część łożyska to normalne ;) Dlatego przy jej wciskaniu w nowe łożysko trzeba uważać, bo analogicznie piasta wypchnie wewnętrzną jego część.

Jeśli chcesz wybić sworzeń drążka zbieżności za pomocą ściągacza "widelca" to niestety jest spore ryzyko, że uszkodzisz gumową osłonkę... One są dobre, jeśli wymieniamy część na nową i nie szkodzi nam to, że coś uszkodzi. Jeśli nie idzie na młotek i lekkie podważanie, to najlepsze są ściągacze śrubowe, no ale próbuj czym możesz. W kwestii zbieżności - jeśli rozpinasz drążek od strony koła, tam gdzie wspomniany sworzeń kulowy, to regulacji robić nie musisz - regulacja jego długości jest na śrubie mimośrodowej po stronie wózka.

: 24 lut 2014, o 23:53
autor: dukat8
ayreon dzięki za info, człowiek cały czas się uczy :)
Drugą stronę zostawiam dla mechanika, nie mam palnika itp., niech się pomęczy.
Zbieżność jednak ustawię bo wahacz wymieniałem na nowy, na wiosnę dojdą nowe oponki więc szkoda by było, a w kwestii opon: kupiłem tylko dwie nowe bo pozostałe dwie są OK i tak się zastanawiam gdzie je dać? Myślę że na tył! Co Wy na to?

pozdrawiam

: 25 lut 2014, o 00:39
autor: ayreon
W temacie opon: viewtopic.php?t=24426&postdays=0&postor ... ie&start=0

Poczytaj, pomyśl i stwórz własny pogląd, bo jak zobaczysz jasnej odpowiedzi nie dostaniesz ;)