Becker Indianapolis sterowany z kierownicy, czy da się?

Rozmowy o nagłośnieniu, telefonach, nawigacji w Okularach.

Moderatorzy: SuperBuster11, zibi2210

geez
Posty: 272
Rejestracja: 27 mar 2012, o 08:41
Lokalizacja: Dęblin

Becker Indianapolis sterowany z kierownicy, czy da się?

Post autor: geez »

Witajcie!
Postanowiłem przeflancować ten temat na nieco inny, może ktoś będzie umiał mi pomóc.
Mam pytanie odnośnie radia, którego nie posiadam...ale bardzo bym chciał ;)
Otóż noszę się z zamiarem kupna Indianapolis 7920 albo 7950 właśnie.
Z tego co dowiedziałem się od Szanownego kolegi kid'a, ze sterowaniem z kierownicy (głośność,kolejny-poprzedni utwór) problemów nie ma, bo się podłącza radio do kostki i działa.

Dziś natomiast, dzięki życzliwości kolegi XM z forum mb201-124.eu, miałem możliwość podłączenia do siebie Indianina 7950 i przekonałem się na własnej skórze, że o zmianie utworu czy poziomu głośności przyciskami z kierownicy, mogę sobie pomarzyć :/
W przypadku Beckera 4715, czyli APS 30, którego posiadam, problemu nie ma.

Czy ktoś ma jakiś pomysł jak można ugryźć ten problem? Może potrzebny jest jakiś dodatkowy interfejs?

kid, niestety milczy i z tego co widzę to dawno na forum go nie było, więc nie wiem jak to było rozwiązane u niego, że ponoć sterował z kierownicy Indianapolisem tak samo jak APS-em 30.
Ostatnio zmieniony 20 mar 2014, o 15:14 przez geez, łącznie zmieniany 1 raz.
E270 CDI ASB 2001.11
WDB2100161B440332
http://www.motostat.pl/vehicle-stats/52691
xm
Posty: 1
Rejestracja: 20 mar 2014, o 13:10
Lokalizacja: Puławy

da się :)

Post autor: xm »

Jako, że pomagałem koledze Geez w kombinacjach z uruchomieniem sterowania radiem Becker z kierownicy W210, to napiszę co-nieco jak to wykonać, aby wiedza nie zaginęła. Bo dać, to się da - tyle, że wymaga pewnych nakładów.

Chodzi oczywiście o uruchomienie w W210 radia "aftermarketowego", nieprzeznaczonego od nowości do danej marki, tylko ogólnodostępnego, zrobionego przez Beckera po 2000 roku. Mam na myśli modele: Traffic Pro i DTM (również w odmianach High Speed), Mexico i Mexico Pro (w odmianach CC, CD i MD), Monza, Indianapolis, Indianapolis Pro i Grand Prix. Być może zadziała też z nowszymi, z wyświetlaczem OLED (Cascade Pro, nowe Mexico i nowe Traffic Pro) oraz z wszystkimi powyższymi Beckerami w wersjach OEM. Generalnie radio musi mieć styki serwisowe w fioletowej części mini-ISO C3 (styk 15. i 16. - instrukcja opisuje je jako styki zmieniarki, ale zmieniarka z nich nie korzysta). Nie wiem jak jest z radiem Online Pro - jest to dość nietypowy model.

W210 ma we wtyku zasilającym ISO ("A") następujące styki (przynajmniej ten należący do Geez-a, mający fabrycznie radio Becker BE 4715 Audio 30 APS):
1. SCV (GALA)
2. K-Line (po co, to nie wiem)
3. N/C
4. +12V (stałe)
5. sterowanie anteną automatyczną (włącza wzmacniacz antenowy, być może też wzmacniacz audio w systemach aktywnych)
6. N/C
7. N/C
8. GND

N/C = not connected

Wtyk ISO "C", w postaci C10 posiada tylko dwa styki:
1. CAN HIGH
2. CAN LOW
3.-10. N/C
Opis na podstawie serwisówki: http://www.eserviceinfo.com/download.php?fileid=66381

Tymczasem, Becker, jakiego chcemy zamontować, ma złącze "A" następujące:
1. SCV (GALA)
2. wsteczny (wspiera nawigację)
3. tel. mute
4. +12V (stałe)
5. sterowanie anteną automatyczną
6. wejście podświetlenia deski (choć tylko niektóre modele reagują na ściemniacz)
7. +12V (po stacyjce)
8. GND

Oraz złącze "C" typu Mini-ISO, czy też ISO C3, gdzie interesuje nas tylko:
15. Service BUS-TXD
16. Service BUS-RXD
Opis na podstawie serwisówki od Traffic Pro: http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/ ... E4715.html

Jak widać, styk K-Line samochodu trafia nam na wejście sygnału cofania (nie wiem jakie mogą być skutki dla auta). Brakuje nam też do szczęścia podświetlenia deski, a szczególnie plusa po stacyjce (bez niego Becker będzie się wyłączać po godzinie i nie będzie działać logika zapłonu). Oczywiście te sygnały można sobie wyciągnąć gdzieś z instalacji auta, ale dalej nie będzie nam działać upragnione sterowanie z kierownicy - połączenie bezpośrednie złącz CAN ze złączem serwisowym radia nic nie daje.

Potrzebny jest interfejs. Problem jest taki, że dziś chyba żadna firma nie przyznaje się do swoich produktów, jeśli są starsze niż kilka lat. Bo przecież kto normalny jeździ 15-letnim samochodem... w Niemczech albo w UK? ;)

Firma Dietz (katalog: http://www.autoomega.sk/pre_firmy/dietz_457_duo.pdf) produkowała model 61010 oraz 62010 (funkcyjnie raczej niczym się nie różnią). Interfejsy te obsługują tylko Beckera i pasują do wielu marek samochodów, w zależności od zastosowanej wiązki. Do W210 pasuje wiązka 61022. Był jeszcze jakiś bardziej uniwersalny model 62302 + wiązka 61322, ale nie mam pewności że zadziałałby z W210.
Uwaga! Wiązkę można bardzo łatwo przerobić. Interfejs do W210 Geez-a był z wiązką do Audi, w dodatku pociętą, ale mała zmiana wtyczek i wszystko gra.

Jeśli uda Ci się kupić sam interfejs, bez jakiejkolwiek wiązki, to też nic straconego. Brać śmiało! Interfejs ma 12-stykowe gniazdo. Do gniazda idzie 10 kabli (wewnątrz interfejsu, styk 5 jest zwarty z 11, a styk 6 z 12). Rozpiska:
01. biały - CAN HIGH
02. zielony - CAN LOW
03. żółty - +12V stałe (podłączyć zarówno do samochodu, jak i radia)
04. niebieski - Becker Service BUS-TXD (na styk 15. Mini-ISO)
05. czerwony - zdekodowany sygnał +12V po stacyjce (na styk 7. ISO "A" radia)
06. pomarańczowy - zdekodowany sygnał o podświetleniu (na styk 6. ISO "A" radia)
07. bladoróżowy - zdekodowany sygnał GALA (w zasadzie nie jest potrzebny, bo ten sygnał już jest w złączu W210)
08. brązowy - zdekodowany sygnał wstecznego (na styk 2. ISO "A" radia)
09. czarny - GND (podłączyć zarówno do samochodu, jak i radia)
10. fioletowy - Becker Service BUS-RXD (na styk 16. Mini-ISO)
11. N/C ale na płytce interfejsu połączony z 05.
12. N/C ale na płytce interfejsu połączony z 06.

Wtyczkę pasującą do złącza będzie bardzo ciężko dostać, ale zawsze można dorobić jakieś wsuwki i zalać klejem na ciepło, albo przylutować na stałe. Raster wynosi 1/10 cala, czyli 2,54mm, styki kwadrat o boku około 0,7mm. Jak by ktoś jednak uparł się kupić, to producentem złącza jest niemiecka firma AMP, przejęta przez TE Connectivity należące do Tyco. Jest to złącze typu Micro Quadlock System. Wtyk składa się z kilku elementów:
obudowa 929051-1,
wkładka 968473-1,
styki, na różne średnice kabla i różnie pakowane:
na 0,50-0,75mm^2 963715-1, w taśmie
na 0,50-0,75mm^2 963729-1, luzem
na 0,20-0,35mm^2 928999-1, w taśmie
na 0,20-0,35mm^2 963726-1, luzem

Z interfejsem sterowanie działa jak trzeba.

Jeszcze kilka rzeczy:
1. Oczywiście na wyświetlaczu z zegarów nie będą się pojawiać żadne strzałki od nawigacji ani komunikaty RDS radia. Wątpię żeby te radia mogły w ogóle coś takiego wysyłać, niezależnie od zastosowanego interfejsu.
2. Interfejs nie da rady obsłużyć klawiszy od odbierania/odrzucania telefonu w przypadku połączenia z radiem Indianapolis Pro (które ma w sobie zestaw głośnomówiący na Bluetooth). Prawdopodobnie również nie dogada się z telefonem wbudowanym w Online Pro.
3. Była też próba z interfejsem Connects2 CTSMC006.2 + kabel CTBECKERLEAD. Niby oficjalnie nie wspiera W210, ale złącza fizycznie pasowały. I... lipa, nic nie zdekodował. Być może były jeszcze inne modele Connects2, które nadawały się do W210, ale nie udało mi się nic znaleźć.
4. Interfejsy robiła też firma STC-Europe. Do W210 i Beckera prawdopodobnie pasował model NAV 12 02 A 45 - https://web.archive.org/web/20050510061 ... %20Pro.pdf, https://web.archive.org/web/20041025071 ... avlist.htm. Zapewne było jeszcze więcej takich producentów.
5. Polecam szukać po eBayach. Nawet teraz leci licytacja od jednego eurosa i nikt nie chce tego brać (fakt, że nie ma międzynarodowej wysyłki, ale pewnie by się dało dogadać): http://www.ebay.pl/itm/Dietz-62010-Can- ... 19e9ff41b9. Na wiązkę nie ma co patrzeć, bo zawsze można sobie zrobić - pinout podałem.
6. Teoretycznie dałoby się skopiować ten układ. Mikrokontroler ATmega8515 i reszta (nie licząc tajemniczego układu koło stabilizatora) - jest do zdobycia za kilka-kilkanaście złotych. Jak by co, to ja już tego modułu nie będę miał. Wsadu też nie mam czym zgrać, z resztą nie potrafię.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 21 gości