WYMIANA OLEJU W ASB 722.4 OPIS I PORADY

Skrzynia biegów i sprzęgło

Moderatorzy: SuperBuster11, zibi2210

ryho888
Posty: 20
Rejestracja: 26 sty 2016, o 13:07
Lokalizacja: Ligota

WYMIANA OLEJU W ASB 722.4 OPIS I PORADY

Post autor: ryho888 »

Witam. Zakładam nowy temat gdyż trudno znaleźć w tylu miejscach jednoznacznej odpowiedzi.

Opis dotyczy skrzyni 722.4 w której jest możliwość wymiany całego (a przynajmniej sporej większości) oleju. Na dole wiadomosci bedzie link do strony na której to znalazłem, ale też skopiuje tekst tutaj zeby sie nie zgubił. Może komuś sie przyda. Na dole też dodam od siebie kilka słow z dzisiejszej wymiany.

Skrzynie Daimler-Benz - na przykładzie skrzyni biegów W4A o oznaczeniu 722.356 samochodu Mercedes-Benz 500SEC.

Tutaj sprawa jest prostsza. Należy wyposażyć się w:
- nowy filtr olejowy - kupić w ASO - koszt około 60 złotych. Filtry do skrzyń W4A są takie same - i nie ma różnicy między ASB 722.3xx a 722.4xx
- uszczelka pod miskę olejową - również kupić w ASO - koszt jakieś 20 złotych - i tu jest różnica. Podać VIN samochodu lub zczytać z EPC numer katalogowy uszczelki
- olej - Dexron IID - na przykład Shell Donax IID lub Mobil ATF-220 ewentualnie może być nasz krajowy orlenowski Hipol ATF IID. Ilość oleju zależy od skrzyni - mniej więcej dla ASB 722.4xx - jest to 6.6 litra, zaś dla ASB 722.3xx - jakieś 9 litrów
- bardzo wysokiej jakości klucz imbusowy 6 mm. Jest to o tyle ważne - że korki spustowe są na taki kluczyk - a są dość mocno dokręcone. Do ich odkręcenia potrzebna jest znaczna siła - więc imbus MUSI być bardzo porządny - gdyż narzędziem lichym można zniszczyć korek co spowoduje dośc poważny kłopot Polecam zakupić komplet niezwykle wytrzymałych imbusów f-my Stahlwille - wiem, że drogie, ale nie ma lepszych narzędzi
- miska na spuszczenie oleju
- koniecznie kanał lub podnośnik
- jak najwięcej czystych szmat - nie ma jak dobrze wyprane prześcieradło lub poszewka od pierzyny - byle czysta i nie zostawiająca włókien
- mały lejek - o średnicy rurki spływowej około 10-12 mm - kupić w sklepiku z garnkami

Zaczynamy od spuszczenia oleju. Najlepiej jak skrzynia jest ciepła ale nie gorąca - by się nie poparzyć olejem Włazimy pod wóz i widzimy miske olejową w której osadzony jest korek. Odkręcamy ten korek i niech sobie olej leci. Tym sposobem - po kilku minutach zejdzie nam z ASB około 3-4 litrów oleju.

Teraz uwaga - mało który mechanik to wie. Patrzymy na obudowę konwertera i widzimy, że w niej w najniższym miejscu jest okienko. Przez to okienko widać konwerter. Używając dużego śrubokręta - powoli a ostrożnie kręcimy konwerterem (wałem korbowym) - aż ujrzymy w konwerterze korek spustowy - zupełnie podobny do tego - który jest w misce olejowej.

Sprowadzamy ten korek na środek okienka i odkręcamy go. Ważna rzecz - należy korek oczyścić idealnie - szczególnie precyzyjnie usunąć wszelaki syf w sześciokąta imbusa - by imbus wlazł nam jak najgłębiej i pasownie siedział. Odkręcenie tego korka wymaga znacznej siły - i wydaje się, że już łamiesz imbus gdy nagle strzał i korek puścił Podstawiamy miskę i z konwertera leci nam od 3.5 do 5 litrów oleju. Spływ trwa jakieś 10 minut i jest przy tym sporo bulgotania.

Jak nam olej zejdzie i z miski i z konwertera - zwalamy miskę. Zanim to zrobimy - bierzemy szmatę i czyścimy najdokładniej obrzeże miski - by żaden syf się nie dostał do środka

Odkręcamy śruby M8 dookoła miski i zdejmujemy miskę olejową. Miskę należy umyć jak złoty pierścionek - musi być tak czysta po myciu - że przy niej stół operacyjny profesora Religii to chlewnia. Najlepiej mycie uskutecznić Karcherem - potem miskę wysuszyć idealnie. Nigdzie się nam nie spieszy - spokojnie.

Miska sobie schnie a my pod auto wyjąć filtr olejowy. Filtr siedzi poziomo (nad nim jest kaseta sterująca) i mocowany jest trzema śrubkami M5 na śrubokręt krzyżakowy Odkręcamy i - uwaga - albo wprawnie odsuniemy łapsko albo mamy ATF w rękawie gdyż chlapnie konkretnie.

Po odkręceniu filtra z układu sterowania zejdzie jeszcze jakieś trzy setki oleju.

Na górnej płaszczyźnie filtra MAJĄ PRAWO być widoczne drobne opiłki aluminium. TO NORMALNE !!! Nie przejmować się - bo skrzynie Daimler-Benz tak mają.

Wycieramy czyściuteńką szmatą powierzhnie przylegania filtra - zdejmujemy korkową uszczelkę o ile nie zeszła wraz z filtrem i zakładamy NOWY filtr.

Filtr należy przykręcić delikatnie - nie wiecej niż 4 Nm śrubokrętem.
Zbadać czy siedzi jak Pan Bóg przykazał - czy nie skoszony itp.

Teraz zakładamy uszczelkę na miskę olejową (zakładam, że wyschła). Powierzchnię przylegania obudowy ASB wyczyściliśmy już wcześniej. Można ją lekko naoliwić ATF'em.
Zakładamy precyzyjnie miskę. Śruby M8 (każda podlega wcześniej precyzyjnemu oczyszczeniu do stanu jak nowego) - przykręcamy paluszkami - tak by miska przyległa na swoje miejsce.
Dokręcenie miski MUSI odbyć się momentem DOKŁANIE 8 Nm. Jest to przykręcenie lekkie - jak masz wyczucie - zrobisz to jak nie masz - dynamometr (zakres poniżej 20 Nm ma mało który klucz).
Jeśli niedokręcisz - będzie się lało.
Jeśli przedobrzysz - wywiniesz uszczelkę, która wyskoczy przy rozgrzaniu ASB i tragedia.
Sprawdzamy, czy korki w misce i konwerterze porządnie wkręcone i lejemy olej przez pomiar.

Tu UWAGA: Lejemy NIE WIĘCEJ niż 4 litry oleju. Po czwartym litrze (zalecam w ASB 722.4xx po trzecim) - odpalamy silnik.

Jeśli tego nie zrobimy - olej nie zostanie zassany przez pompę do konwertera i wyleje się nam odpowietrznikiem robiąc w kanale jesień średniowiecza.
Zatem silnik zaczął pracować a my lejemy olej. Najlepiej posadzić pomocnika za kierownicę - który będzie jeździł dźwignią od P do 2 i z powrotem - by szybciej odpowietrzyć płytę sterującą. Oczywiście przez kilka minut ASB nie ciągnie - bo nie ma oleju w konwerterze.
Lejemy olej dalej - aż do szóstego litra (dla skrzyń 722.4xx) albo do ósmego litra (dla ASB 722.3xx) Czekamy aż spłynie, motor pracuje, pomocnik miesza dźwignią.

Można teraz wstępnie sprawdzić stan.
Skrzynie Daimler-Benz mają tylko jedną skalę na pomiarze. Jest to skala gorąca - czyli dla rozgrzanej ASB.
Bagnet ma zakończenie w formie uszka. Uszko to jest takie cwane - że jak wyjmiesz bagnet - siedzi w nim zawsze kropla oleju - pozwalająca łacno obejrzeć w jakim olej jest stanie.

Olej sprawdzamy ZAWSZE NA PRACUJĄCYM SILNIKU PRZY DŹWIGNI USTAWIONEJ NA "P"

Po wymianie powinniśmy uzyskać na zimnej skrzyni stan taki, że całe uszko jest zanurzone - zaś do minimum brakuje nam około centymetra.
Włazimy pod wóz zobaczyć czy gdzie nie płynie - i jeśli jest sucho - jedziemy na próbę.
Przejeżdzamy raczej nie oszczędzając wozu jakieś 20 km
Wracamy i badamy stan oleju. Powinno być między Min a Max.
Dolewamy oleju - tak ze dwie setki.
Sadzamy pomocnika by kilkakroć machnął dźwignią, odczekujemy około minuty i pomiar. Powtarzamy czynności aż uzyskamy "MAX"
Włazimy pod wóz sprawdzić czy coś nie płynie.

Jeśli jest OK - kończymy działanie i mamy przed sobą kolejne 40 tysiecy kilometrów do przejechania na zalanym właśnie oleju.


Dziś wymieniałem olej i niestety nie obyło się bez problemów.
1. śruby z konwertera się nie udało odkręcić. Siedziała tak mozno ze pierwszy klucz i to porządny złamałem, rozwalajac przy tym ręke, a drugim kluczem objechałem śrube.
2. W sklepie dobrali mi złą uszczelke i zmuszony byłem załozyć starą przez co początkowo sie zawineła, zaczeło żygać olejem, ale wkońcu się udało ją załóżyć dobrze. Musze kupić jak najpredzej dobrą i ją wymienić.
3. Olej kupiłem ze specyfikacja 236.9 za 22 zł i chodzi dobrze.

Troche pojeżdże i znowu spuszcze olej i naleje nowy. Mi strona i opis oraz pomoc z forum pomogła zzrobić ze skrzynią przez co mniej szarpie. Zobaczymy jak sie rozrusza. Pozdrawiam



http://www.volvo-off.pl/ASB_wymiana_oleju.html
Mercedes E230 150KM AUTOMAT 2.3 Benz+LPG Classic
VIN: WDB2100371A073542
Gawra
Posty: 3045
Rejestracja: 16 gru 2009, o 19:29
Lokalizacja: Puszcza Piska

Re: WYMIANA OLEJU W ASB 722.4 OPIS I PORADY

Post autor: Gawra »

Podoba mi się Twój opis, wiec pomagasa daje :ok:
Zalaczam link z filmem (korzystałem z tego zmieniając oliwke w swojej skrzynce)

https://www.youtube.com/watch?v=-rY457oQcto
210 E300TD rok 98 - USA (WDBJF25F6WA492241)
https://www.youtube.com/watch?v=MsIFyov ... e=youtu.be
Awatar użytkownika
fabek
Moderator
Posty: 9462
Rejestracja: 3 lip 2008, o 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Re: WYMIANA OLEJU W ASB 722.4 OPIS I PORADY

Post autor: fabek »

No panowie...

Żadnym imbusem nie odkręcamy w kształcie litery L korka w konwerterze. Ma być imbus nasadka na klucz, polecam odkręcać pneumatycznie. Zawsze pójdzie. Po drugie po wlaniu pierwszej partii oleju, odpalamy silnik i na każdym biegu PRND32 dajemy popracować na biegu jałowym, potem uzupełniamy stan.

PS. Uszczelki tylko z ASO lub Elringa. Każde opiłki to zły sygnał.
STAR DIAGNOSIS C3/C4 NAPRAWA | CHIPTUNING STAGE1 DPF_OFF EGR_OFF ADBLUE_OFF
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 42 gości