błąd Eb1241-niejednoznaczny?

Moderatorzy: SuperBuster11, zibi2210

MarcinP
Posty: 49
Rejestracja: 26 gru 2012, o 18:46
Lokalizacja: Mikołów

błąd Eb1241-niejednoznaczny?

Post autor: MarcinP »

Witam. Bardzo proszę o pomoc w doprecyzowaniu znaczenia błędu (odczytanego z panelu klimy) Eb1241. Objawem jest przełączanie się klimatyzacji w tryb EC i niemożliwość wyjścia z tego trybu (lampka nie gaśnie). Po poszukiwaniach na forum tym i zagranicznych napotkałem na pewną rozbieżność.
Według listy kodów z forum jest to teoretycznie poziom czynnika chłodniczego (auto miało serwis klimy w zeszłym roku), natomiast w jednym z postów można znaleźć informację jakoby błąd ten dotyczył awarii czujnika temperatury B12/1 chłodziwa.
Jakby tego było mało na zagranicznych forach pojawia się pod tym kodem czujnik ciśnienia chłodziwa. Równolegle funkcjonują osobne kody błędów dla tychże awarii.
Czy jest w stanie ktoś rozwiać moje wątpliwości? Szukać czujników/nabijać klimę i szukać dziury?
__________________
WDB2102261X077330
W 210 E320CDI 2002r.
hammond24
Doradca
Posty: 4115
Rejestracja: 11 kwie 2008, o 15:30
Lokalizacja: łódź

Re: błąd Eb1241-niejednoznaczny?

Post autor: hammond24 »

szukać nieszczelności
hammond24
W210 2.3 B+LPG 1997 ASB
WDB2100371A415889
W140 2.8+LPG 1993 Manual
WDB1400281A163186
Taxi driver /niestety/Zawsze wiedziałem że źle skończę.
Awatar użytkownika
benha
Posty: 877
Rejestracja: 15 mar 2016, o 00:35
Lokalizacja: Rybnik

Re: błąd Eb1241-niejednoznaczny?

Post autor: benha »

generalnie ciśnienie czynnika a jego poziom jest w pewien sposób powiązane więc tak jak kolega wyżej szukałbym nieszczelności ;)
S210 E230 Avantgarde (12.1996) VIN: WDB2102371A318812
MarcinP
Posty: 49
Rejestracja: 26 gru 2012, o 18:46
Lokalizacja: Mikołów

Re: błąd Eb1241-niejednoznaczny?

Post autor: MarcinP »

Niestety. Czynnika w układzie po brzegi, błąd nadal ten sam. Na dodatek serwisant klimy twierdzi, że te czujniki ciśnienia padają bardzo rzadko i jest to mało prawdopodobne. Czy ktoś miał podobny przypadek? Może jest jeszcze coś innego co może być przyczyną? Oraz czy ma ktoś może nr części tego czujnika? (w tym modelu jest osobny od ciśnienia i osobny od temperatury)
__________________
WDB2102261X077330
W 210 E320CDI 2002r.
Gawra
Posty: 3045
Rejestracja: 16 gru 2009, o 19:29
Lokalizacja: Puszcza Piska

Re: błąd Eb1241-niejednoznaczny?

Post autor: Gawra »

MarcinP pisze:Niestety. Czynnika w układzie po brzegi, błąd nadal ten sam. Na dodatek serwisant klimy twierdzi, że te czujniki ciśnienia padają bardzo rzadko i jest to mało prawdopodobne. Czy ktoś miał podobny przypadek? Może jest jeszcze coś innego co może być przyczyną? Oraz czy ma ktoś może nr części tego czujnika? (w tym modelu jest osobny od ciśnienia i osobny od temperatury)
Obydwa czujniki sa zamontowane na osuszaczu; 2 pinowy od temperatury, zas 3 pinowy od ciśnienia
(może zasniedziale lacza i stad przekłamania odczytu?)
210 E300TD rok 98 - USA (WDBJF25F6WA492241)
https://www.youtube.com/watch?v=MsIFyov ... e=youtu.be
MarcinP
Posty: 49
Rejestracja: 26 gru 2012, o 18:46
Lokalizacja: Mikołów

Re: błąd Eb1241-niejednoznaczny?

Post autor: MarcinP »

Styki zarówno w czujniku jak i kostce w stanie idealnym. Pozostaje już chyba tylko wymiana czujnika i modlitwa by nie były to przerwy gdzieś na przewodach.
__________________
WDB2102261X077330
W 210 E320CDI 2002r.
hammond24
Doradca
Posty: 4115
Rejestracja: 11 kwie 2008, o 15:30
Lokalizacja: łódź

Re: błąd Eb1241-niejednoznaczny?

Post autor: hammond24 »

Czynnika w układzie po brzegi

a ile masz tego czynnika?
hammond24
W210 2.3 B+LPG 1997 ASB
WDB2100371A415889
W140 2.8+LPG 1993 Manual
WDB1400281A163186
Taxi driver /niestety/Zawsze wiedziałem że źle skończę.
MarcinP
Posty: 49
Rejestracja: 26 gru 2012, o 18:46
Lokalizacja: Mikołów

Re: błąd Eb1241-niejednoznaczny?

Post autor: MarcinP »

około 900 gramów przy nominalnym napełnieniu 1 kg
__________________
WDB2102261X077330
W 210 E320CDI 2002r.
Awatar użytkownika
benha
Posty: 877
Rejestracja: 15 mar 2016, o 00:35
Lokalizacja: Rybnik

Re: błąd Eb1241-niejednoznaczny?

Post autor: benha »

Raz robiłem auto kuzynowi, na krótko jak się podpięło pod aku to wszystko chodziło a jak przez 'guzik' to tylko wentylator działał. Przedzwoniłem wszystkie czujniki i wszystko było ok, potem przeleciałem jeden przewód z czujnika i też było ok i założyłem że przewód jest cały. Po kilkugodzinnej walce i szukaniu przyczyny okazało się że przewód wypiął się z chłodnicy na dole i ocierał delikatnie o wał z silnika i się przetarł po prostu, wzięliśmy przewody, wszystko polutowaliśmy i ułożylismy inaczej żeby już nie było szans żeby się dostał do wału i wiatraków. Więc sprawdź sobie może pierw przewody od wtyczki przy czujniku do najlepiej przekaźnika albo gdzieś juz przy samej grodzi żeby mieć pewność że jest cały ii koniecznie przeleć wszystkie przewody :P
S210 E230 Avantgarde (12.1996) VIN: WDB2102371A318812
MarcinP
Posty: 49
Rejestracja: 26 gru 2012, o 18:46
Lokalizacja: Mikołów

Re: błąd Eb1241-niejednoznaczny?

Post autor: MarcinP »

Dzięki. Zawsze jakiś trop. Przewód był sprawdzony od razu choć nie tak wnikliwie :) .
Nie rozumiem tylko jednego. To, że poziom czynnika związany jest z ciśnieniem to oczywiste. Ale skoro istnieje też osobny błąd dla czujnika ciśnienia (B1232) i osobny na jego poziom to sugeruje to, że układ rozróżnia te usterki więc musi mieć jeszcze jakiś inny sposób na zmierzenie poziomu? Chyba że ten błąd odnosi się do innego czujnika...
__________________
WDB2102261X077330
W 210 E320CDI 2002r.
Awatar użytkownika
benha
Posty: 877
Rejestracja: 15 mar 2016, o 00:35
Lokalizacja: Rybnik

Re: błąd Eb1241-niejednoznaczny?

Post autor: benha »

Ciśnienie i poziom czynnika nie jest w żaden sposób powiązane. To tak samo jak byś sprawdzał ile masz mm bieżnika na oponie sprawdzając ciśnienie w niej :p Ciśnienie w dużej mierze zależy od stanu sprężarki, układu i temperatury na zewnątrz. Uszkodzona sprężarka może nie nabijać takiego ciśnienia jakie ma być albo będzie walić duużo za duże. Automaty które nabijają czynnik działają na tej zasadzie ze robią próżnię i potem nabijają czynnika tyle ile jest na etykiecie ale nie zawsze wysysają wszystko i zdarza się czasem tak, że zrobi próżnię, potem nabije ten kilogram i się okazuje że w układzie jest 1,5kg. Jak sprężarka zaczyna pracować i ten czynnik przy tym też to się robi ogromne ciśnienie i rozsadza węże, przeważnie na łączeniu metalowej złączki z gumą. Czynnik odpowiada generalnie za moc chłodzącą układu. Możesz mieć i 20 bar w układzie przy 200gr czynnika i chłodzić nie będzie. Najważniejszy jest czujnik ciśnienia, bo to on wyłącza sprężarkę gdy jest za niskie ciśnienie w układzie (sprężarka się wtedy zatrze) i wyłącza ją też jak ciśnienie jest za duże (żeby nie rozsadzić węży) oprócz czujników są też mechaniczne zabezpieczenia w postaci metalowej 'błony' która powinna pęknąć gdy ciśnienie jest duużo za duże i wypuści wszystko przez tą błonę a nie przez wysadzone węże ale i to czasem zawodzi. Jedyny miarodajny pomiar poziomu czynnika w układzie to spuszczenie wszystkiego co jest w aucie i zmierzenia wagi tego co zostało spuszczone. Innej sprawdzonej metody nie znam.
S210 E230 Avantgarde (12.1996) VIN: WDB2102371A318812
MarcinP
Posty: 49
Rejestracja: 26 gru 2012, o 18:46
Lokalizacja: Mikołów

Re: błąd Eb1241-niejednoznaczny?

Post autor: MarcinP »

benha pisze:generalnie ciśnienie czynnika a jego poziom jest w pewien sposób powiązane(...)
benha pisze:Ciśnienie i poziom czynnika nie jest w żaden sposób powiązane.
Prawdę mówiąc zaczynam sie trochę gubić. Jak dla mnie nie osiągnę ciśnienia np 14 barów gdy w układzie jest 100 gramów czynnika ale może się mylę. Natomiast w dalszym ciągu pozostaje pytanie - jeśli są 2 osobne kody na ciśnienie i na ilość tego czynnika to logika podpowiada że coś musi tę ilość mierzyć skoro nie czujnik ciśnienia. A kable zostały sprawdzone i są całe :kwasny:.
__________________
WDB2102261X077330
W 210 E320CDI 2002r.
hammond24
Doradca
Posty: 4115
Rejestracja: 11 kwie 2008, o 15:30
Lokalizacja: łódź

Re: błąd Eb1241-niejednoznaczny?

Post autor: hammond24 »

Ciśnienie i poziom czynnika nie jest w żaden sposób powiązane


okazuje że w układzie jest 1,5kg. Jak sprężarka zaczyna pracować i ten czynnik przy tym też to się robi ogromne ciśnienie i rozsadza węże

więc jak?
hammond24
W210 2.3 B+LPG 1997 ASB
WDB2100371A415889
W140 2.8+LPG 1993 Manual
WDB1400281A163186
Taxi driver /niestety/Zawsze wiedziałem że źle skończę.
Awatar użytkownika
benha
Posty: 877
Rejestracja: 15 mar 2016, o 00:35
Lokalizacja: Rybnik

Re: błąd Eb1241-niejednoznaczny?

Post autor: benha »

W stanie spoczynku gdy sprężarka jest wyłączona ciśnienia są cacy, wszystko w normie. Odpalasz sprężarkę, zaczyna tłoczyć czynnik który zaczyna się sprężać i rozprężać i wtedy się zaczynają cyrki w wybuchającym bezpiecznikiem albo co gorsza wężami. Podobnie jak w silniku, gdy silnik zgasisz (obrazując na jednym cylindrze bo na większej ilości to nie miałoby sensu :P) zawory są otwarte i ciśnienia w cylindrze niema, odpalasz auto i zaczyna się podczas sprężania i pracy robić duże ciśnienie wewnątrz. Tak samo w sprężarce klimatyzacji, podczas jej pracy po jednej stronie układu ten czynnik trzeba sprężyć żeby się zagrzał a z drugiej musi się rozprężyć żeby się schłodził i ten chłód oddał do kabiny ii właśnie podczas tego sprężania może nastąpić gwałtowny przyrost ciśnienia gdy czynnika jest za dużo. W jednej objętości tej samej objętości powinno być np 5g a będzie 8g i gdy sprężarka zaciągnie się takiej ilości to zrobi za duże ciśnienie w układzie. Podobnie jak turbo przy silniku, może do cylindra napompować 100g powietrza a może nawalić 200g, gdy tłok będzie na dole to nic złego się niedzieje ale gdy w tej samej objętości zaczyna sprężać tą samą ilość powietrza może coś puścić (wiadomo że strzeli dopiero po zapłonie ale chodzi o zilustrowanie różnicy ;) ). Ciśnienie w układzie też będzie różne podczas mrozu (będzie niskie) aa podczas upału (będzie wysokie).
S210 E230 Avantgarde (12.1996) VIN: WDB2102371A318812
hammond24
Doradca
Posty: 4115
Rejestracja: 11 kwie 2008, o 15:30
Lokalizacja: łódź

Re: błąd Eb1241-niejednoznaczny?

Post autor: hammond24 »

Ciśnienie i poziom czynnika nie jest w żaden sposób powiązane

jest
hammond24
W210 2.3 B+LPG 1997 ASB
WDB2100371A415889
W140 2.8+LPG 1993 Manual
WDB1400281A163186
Taxi driver /niestety/Zawsze wiedziałem że źle skończę.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości