Wymiana potencjometru dmuchawy

Tutaj będą fotorelacje i opisy własnoręcznych napraw.

Moderatorzy: fabek, kichcio, elspasoo, avandgarde

Awatar użytkownika
II Artur II
Posty: 47
Rejestracja: 2 lut 2009, o 18:55
Lokalizacja: Legnica

Wymiana potencjometru dmuchawy

Post autor: II Artur II » 21 lis 2014, o 22:10

Witam
W moim aucie WDB2100351A554855, w samochodzie ojca WDB2100351A204870 i kolegi WDB2100201J024284, wszystkie auta z manualną klimatyzacją, zaczęły fiksować obroty dmuchawy nawiewu czyli ustawione np. na 2 biegu raz były wyższe a raz niższe od ustalonej wartości. Diagnoza - jeż bo 99% wypadków to jeż czyli rezystor dmuchawy. Zamówiłem 3 sztuki i zabrałem się za wymianę ale w żadnym z wypadków nie pomogło, obroty dalej falowały. W jednym z aut zacząłem wymieniać panele na inne używane ale było to samo a czasami nawet gorzej. Zauważyłem że po dotknięciu pokrętła obrotów te się zmieniają więc pomyślałem że może winny jest potencjometr. W końcu nasze auta już są wiekowe i ma prawo się coś takiego dziać. Efekt o którym mówię zarejestrowałem na tym filmie:
www.youtube.com/watch?v=5YEVm0JTj1Q
Postanowiłem więc że wymienię sam potencjometr i udało się, naprawiłem wszystkie panele i wszystko działa tak jak powinno. Jeśli ktoś będzie miał podobny problem zachęcam do naprawy a poniżej opiszę jak to zrobić.
Będzie nam potrzebne:
potencjometr Piher PT 15 NV 5K
śrubokręt krzyżakowy i płaski
lutownica
odsysacz cyny
cyna
dwie żaróweczki 1,2W (warto przy okazji wymienić)
W jednym z aut odłączenie panela klimatyzacji powodowało że zaczęła chodzić na najwyższych obrotach więc na czas naprawy może być w niektórych przypadkach potrzebne odłączenie akumulatora.
Pokrętła na panelu przed demontażem najlepiej ustawić
obrotów dmuchawy na "0" a kierunek wydmuchu na szybę, pionowo do góry.
Zabieramy się od demontażu radia, jego kieszeni i po jej wyjęciu widać dwie śrubki
Obrazek
Obrazek
Następnie podważamy od dołu i ostrożnie zsuwamy w dół i bez odpinania kabli odkładamy na bok
Obrazek
Następnie odpinamy dwa zatrzaski i wysuwamy do siebie panel
Obrazek
Obrazek
Następnie odpinamy wtyczkę poprzez przesunięcie szarej blokady w dół
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Zabieramy panel do domu, musimy teraz go otworzyć, w tym celu trzeba zwolnić 8 zaczepów, 4 z góry i 4 od spodu panela, dopiero jak lekko rozsuniemy dwie części z góry i z dołu możemy go rozdzielić. Idealnie do tego nadaje się niewielki płaski śrubokręt.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Jedna z części ma taką płytkę
Obrazek
Musimy odlutować wskazane miejsca
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
a następnie zwolnić zatrzaski
Obrazek
Obrazek
Po wyciągnięciu płytki ukaże się nam potencjometr który chcemy
wymienić
Obrazek
odlutowujemy jego nóżki
Obrazek
wyciągamy ze starego potencjometru czarny bolec i przekładamy do nowego
Obrazek
Obrazek
Wlutowujemy nowy potencjometr na miejsce
Obrazek
Obrazek
i czarny bolec obracamy skrajnie w lewo ("0" naszego pokrętła dmuchawy)
Wymieniamy przy okazji dwie żaróweczki 1,2W koszt symboliczy a my mamy
wszystko na wierzchu.
Teraz musimy założyć spowrotem płytkę, musimy być ostrożni żeby nie połamać nóżek
Obrazek
Obrazek
Od spodu można sobie trochę pomóc wcelować spowrotem w te same dziurki
Obrazek
Nóżki muszą być widoczne
Obrazek
i pamiętać też trzeba o środkowych zatrzaskach
Obrazek
Obrazek
Następnie zabieramy się za złożenie panela
Obrazek
Trzeba zwrócić uwagę żeby wystające "druciki"
Obrazek
aby trafiły prosto w otwory w płytce
Obrazek
Trzpień od regulacji kierunku dmychawy też powinien lekko wejść na swoje miejsce
Obrazek
Zatrzaskujemy dwie części razem dopiero jak zsuniemy elementy do tej pozycji
Obrazek
Obrazek
wtedy mamy pewność że wszystkie elementy już się ustawiły w jednej osi
Zanosimy panel do auta, podłączamy wtyczkę
Obrazek
i powoli wkładamy panel uważając żeby wystające białe trzpienie trafiły w środek swoich
białych gniazd
Obrazek
Celujemy tak żeby były na przeciw siebie, następnie lekko dociskając pomagamy sobie drugą ręką od spodu,
Obrazek
kręcimy gałkami dopiero wtedy kiedy mamy pewność że wskoczyły na swoje miejsce. Prawidłowo włożony panel powinien się lekko zatrzasnąć
Obrazek
W tym momencie możemy już przetestować czy wszystko działa, jeśli tak to zakładamy
panel ozdobny
Obrazek
i przykręcamy go dwoma śrubkami.
--
pozdrawiam
Artur (II Artur II)
kiedyś:
W123 250E automat, sedan, 1985 rok
W123 240D diesel, sedan, 1984 rok
W210 E 290 TDi, automat, sedan, 1998 rok
obecnie:
W210 E 200, benzyna, automat, 1997 rok
VIN WDB2100351A554855
Rusty_Cherry
Posty: 320
Rejestracja: 25 cze 2013, o 22:29
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: Rusty_Cherry » 21 lis 2014, o 23:14

Super instruktaż, dzięki! Ja poszedłem na łatwiznę i wymieniłem cały moduł ;)
W210 '95 300D
Awatar użytkownika
tonidriver
Moderator
Posty: 9214
Rejestracja: 21 cze 2008, o 20:44
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: tonidriver » 21 lis 2014, o 23:16

u mnie to samo zauważyłem tylko czasem bez dociśnięcia wcale nie dmucha :D
ralfi89
Posty: 1888
Rejestracja: 5 cze 2010, o 22:09
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: ralfi89 » 22 lis 2014, o 00:13

ja popsikałem płynem do potencjometrów i działa. ściągnąłem tylko pokrętło. oczywiście zabieg na jakiś czas. działa już rok.
Awatar użytkownika
II Artur II
Posty: 47
Rejestracja: 2 lut 2009, o 18:55
Lokalizacja: Legnica

Post autor: II Artur II » 23 lis 2014, o 17:01

tonidriver - może być u Ciebie zimny lut na jednej z nóżek potencjometru, to też się zdarza
ralfi89 - ja też psikałem ale jeśli już się uda to jest to pomoc doraźna, lepiej dać złotówkę za nowy potencjometr i mieć spokój już na zawsze :-) Rozebrałem jeden z potencjometrów który psikałem płynem do potencjometrów, w środku był suchy natomiast węglowe ścieżki były dość mocno wytarte
--
pozdrawiam
Artur (II Artur II)
kiedyś:
W123 250E automat, sedan, 1985 rok
W123 240D diesel, sedan, 1984 rok
W210 E 290 TDi, automat, sedan, 1998 rok
obecnie:
W210 E 200, benzyna, automat, 1997 rok
VIN WDB2100351A554855
Awatar użytkownika
tonidriver
Moderator
Posty: 9214
Rejestracja: 21 cze 2008, o 20:44
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: tonidriver » 23 lis 2014, o 17:15

II Artur II ja już dziś naprawiłem. Powodem u mnie był słaby styk na kostce do dmuchawy tam nad nogami
sibert-rally
Posty: 2
Rejestracja: 20 maja 2018, o 16:46

Re: Wymiana potencjometru dmuchawy

Post autor: sibert-rally » 23 lut 2019, o 13:24

Świetny opis :super: . Oglądając jednak sam panel doszedłem do wniosku że w fabryce nie komplikowało by sobie tak życia. Okazuje się, że nie trzeba lutować potencjometrów od temperatury. Wystarczy wysunąć białe plastikowe bolce. Oczywiście jest z tym trochę zabawy i można je łatwo uszkodzić ale i tak jest to wygodniejsze do zrobienia. Przynajmniej ja tak uważam.
Załączniki
IMG_20190223_130624.jpg
IMG_20190223_130618.jpg
IMG_20190223_130611.jpg
paputek11
Posty: 656
Rejestracja: 6 maja 2008, o 10:33
Lokalizacja: jaworzno
Kontakt:

Re: Wymiana potencjometru dmuchawy

Post autor: paputek11 » 28 lut 2019, o 21:41

Super a jak to wygląda z climatronikiem? Jest też taki poradnik?
w210 2,5 d 1996 r. avangarde
VIN WDB2100101A097747
SuperBuster11
Posty: 348
Rejestracja: 21 maja 2015, o 17:59
Lokalizacja: Brzeg

Re: Wymiana potencjometru dmuchawy

Post autor: SuperBuster11 » 28 lut 2019, o 22:00

Ale w climatroniku nie masz pokręteł :)
VIN: WDB2100201A265083 - sprzedany
VIN: WDB2112261A525765 - sprzedany
VIN: WDB2100531A274983

Posiadam SD C3 - gdyby ktoś potrzebował diagnozy
Awatar użytkownika
Muniek
Posty: 2359
Rejestracja: 15 paź 2012, o 09:36
Lokalizacja: Bydgoszcz/Poznań
Kontakt:

Re: Wymiana potencjometru dmuchawy

Post autor: Muniek » 28 lut 2019, o 22:04

paputek11 pisze:
28 lut 2019, o 21:41
Super a jak to wygląda z climatronikiem? Jest też taki poradnik?
Klimatronik nie ma potencjometru fizycznego. Tam elektronika tym steruje.
Mercedes-Benz E-klasa W210 E320 3.2 V6 224KM 4Matic Elegance 2001
VIN: WDB2100821X053822
Ex: W210 E270 CDI 170KM 2001
Awatar użytkownika
Schabik
Posty: 18
Rejestracja: 16 sty 2019, o 19:16

Re: Wymiana potencjometru dmuchawy

Post autor: Schabik » 4 mar 2019, o 13:44

Przy okazji podłączam się z problemikiem. Nie mam podświetlenia całej konsolety od pokręteł nadmuchu (też mam manualną klimę). Rzecz dotyczy widocznych żaróweczek czy może być coś innego?
E320, 4Matic, V6, 224 KM, LPG Landi Renzo, 1998, kombi, automat, Elegance
WDB2102821X009904
SuperBuster11
Posty: 348
Rejestracja: 21 maja 2015, o 17:59
Lokalizacja: Brzeg

Re: Wymiana potencjometru dmuchawy

Post autor: SuperBuster11 » 4 mar 2019, o 14:45

Zacznij od zaroweczek. Zobacz, czy nie są przepalone.
VIN: WDB2100201A265083 - sprzedany
VIN: WDB2112261A525765 - sprzedany
VIN: WDB2100531A274983

Posiadam SD C3 - gdyby ktoś potrzebował diagnozy
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość