Tuleje wózka tylnego i szarpanie skrzyni automatycznej
Moderatorzy: SuperBuster11, zibi2210
Tuleje wózka tylnego i szarpanie skrzyni automatycznej
Coraz więcej pytań i problemów pojawiło się na forum, w związku z tym postaram się pokrótce wyjaśnić jak szybko i sprawnie wymienić te tuleje.
Objawy zużytych tulej bardzo często mylone są z awarią automatycznej skrzyni biegów, tj. odczuwane jest szarpnięcie przy zmiany biegu, tak jakby koń kopnął w tył auta. Jeżeli tuż przed zmianą biegu odpuścimy gaz, stuknięcie jest dużo mniejsze. Ludzie wydają mnóstwo kasy na naprawę skrzyni, mostu, a przyczyna leży w tulejach, przynajmniej 90% przypadków. Te tuleje przyjmują na siebie całą energię zmiany przełożeń.
Tulej mamy 2 pary, dwie przednie (te wymieniamy) i dwie tylne (praktycznie nigdy nie podlegają wymianie). Tuleje warto kupić Lemfordera lub inne niemieckie.
Opis:
1. Auto wstawiamy na podnośnik i zdejmujemy tylne koła.
2. Odkręcamy śrubę (nr 32 na rysunku) torxem nasadowym. Wózek powinien opaść parę centrymetrów.
3. Teraz przecinakiem i dużym młotkiem uderzając w górny metalowy kołnierz tuleji, generalnie trzeba uderzać mocno i się nie cackać. Tuleja włożona jest od góry, także trzeba wybijać ją do góry - będzie łatwiej. Od dołu nie ma sensu niczym stukać, bo guma będzie amortyzowała uderzenia.
4. Aby wyjąć tuleje bez odkręcania całego wózka należy łyżką montażową lub rurką odchylić go.
5. Gniazda dokładnie czyścimy ze rdzy i smarujemy smarem grafitowym.
6. Teraz najtrudniejszy punkt. Wkładamy tuleje dokładnie tak samo jak były włożone stare, żeby wskoczyły do gniazda trzeba dać podładki (z dołu i z góry) średnicy tuleji i ścisnąć używając mocnej śruby np. od głowicy. Podkładki muszą być tak dobrane, żeby ciągneły całą tuleje w gniazdo. Używałem klucza pneumatycznego do tego i cała operacja zajeła minutę.
7. Dajemy nowe podkładki i śruby, przykręcamy wózek do pierowtnego stanu. Użyłem starych, ale oryginalnych śrub, bardziej mnie przekonują.
8. Powtarzamy czynności 2 do 7 dla drugiej strony.
9. Przykręcamy koła i opuszczamy samochód.
Dodam tylko, że praca na podnośniku jest 1000x łatwiejsza, bo wózek sam opada pod własnym ciężarem i nie ma większych problemów z wyjęciem tulej. Efekt wymiany tulej - biegi wchodzą PERFEKCYJNIE. Zero szarpnięć i puknięć. Koszt koło 300zł i 2h pracy.
To tyle pozdro.
Objawy zużytych tulej bardzo często mylone są z awarią automatycznej skrzyni biegów, tj. odczuwane jest szarpnięcie przy zmiany biegu, tak jakby koń kopnął w tył auta. Jeżeli tuż przed zmianą biegu odpuścimy gaz, stuknięcie jest dużo mniejsze. Ludzie wydają mnóstwo kasy na naprawę skrzyni, mostu, a przyczyna leży w tulejach, przynajmniej 90% przypadków. Te tuleje przyjmują na siebie całą energię zmiany przełożeń.
Tulej mamy 2 pary, dwie przednie (te wymieniamy) i dwie tylne (praktycznie nigdy nie podlegają wymianie). Tuleje warto kupić Lemfordera lub inne niemieckie.
Opis:
1. Auto wstawiamy na podnośnik i zdejmujemy tylne koła.
2. Odkręcamy śrubę (nr 32 na rysunku) torxem nasadowym. Wózek powinien opaść parę centrymetrów.
3. Teraz przecinakiem i dużym młotkiem uderzając w górny metalowy kołnierz tuleji, generalnie trzeba uderzać mocno i się nie cackać. Tuleja włożona jest od góry, także trzeba wybijać ją do góry - będzie łatwiej. Od dołu nie ma sensu niczym stukać, bo guma będzie amortyzowała uderzenia.
4. Aby wyjąć tuleje bez odkręcania całego wózka należy łyżką montażową lub rurką odchylić go.
5. Gniazda dokładnie czyścimy ze rdzy i smarujemy smarem grafitowym.
6. Teraz najtrudniejszy punkt. Wkładamy tuleje dokładnie tak samo jak były włożone stare, żeby wskoczyły do gniazda trzeba dać podładki (z dołu i z góry) średnicy tuleji i ścisnąć używając mocnej śruby np. od głowicy. Podkładki muszą być tak dobrane, żeby ciągneły całą tuleje w gniazdo. Używałem klucza pneumatycznego do tego i cała operacja zajeła minutę.
7. Dajemy nowe podkładki i śruby, przykręcamy wózek do pierowtnego stanu. Użyłem starych, ale oryginalnych śrub, bardziej mnie przekonują.
8. Powtarzamy czynności 2 do 7 dla drugiej strony.
9. Przykręcamy koła i opuszczamy samochód.
Dodam tylko, że praca na podnośniku jest 1000x łatwiejsza, bo wózek sam opada pod własnym ciężarem i nie ma większych problemów z wyjęciem tulej. Efekt wymiany tulej - biegi wchodzą PERFEKCYJNIE. Zero szarpnięć i puknięć. Koszt koło 300zł i 2h pracy.
To tyle pozdro.
- Załączniki
-
- B35045000048.0291.gif (32.58 KiB) Przejrzano 53574 razy
STAR DIAGNOSIS C3/C4 NAPRAWA | CHIPTUNING STAGE1 DPF_OFF EGR_OFF ADBLUE_OFF
- windykatorek
- Doradca VIP
- Posty: 2580
- Rejestracja: 5 kwie 2008, o 19:26
- Lokalizacja: Gdynia
czekalem az sie pojawisz ;-) windykatorek mnie wspomogl jak szybko i prosto wciagnac te tuleje w gniazda. jest jeszcze inny sposob mojego patentu, ale nie kazdy dysponuje podnosnikiem.windykatorek pisze:nie napisałes kto ci powieział jak je wymienić
do napisania tego poradnika zainspirowal mnie zematis ;-)
STAR DIAGNOSIS C3/C4 NAPRAWA | CHIPTUNING STAGE1 DPF_OFF EGR_OFF ADBLUE_OFF
No a ty ratujesz Zematisa przed mechanikiem szarlatanem który chce rozebrac całe tylne zawieszenie zeby sie do tego zabrac :mrgreen:
[ Dodano: 2009-05-29, 22:06 ]
w nagrode klikam plusik ;p
[ Dodano: 2009-05-29, 22:06 ]
w nagrode klikam plusik ;p
Jeep Grand Cherokee Laredo ZJ 96r 4,0HO R6 46HE AFTAMAT (hydrauliczny)
E240 Avantgarde 99 automat ( na sprzedaż )
E220 Cdi Elegance 2000 automat
w126 sec 380 86 automat
E240 Avantgarde 99 automat ( na sprzedaż )
E220 Cdi Elegance 2000 automat
w126 sec 380 86 automat
dzis wymianiłem tuleje z pomocą znajomego mechanika , dzieki opisowi zrobilismy to bez zadnego problemu . Jedyne co pochłonelo troche czasu to wyjecie starych , z jednej jeszcze pryskał olej , druga juz była sucha . Mam manualną skrzynie ale bardzo odczywam róznice po wymianie , tak jak napisane " zero szarpniec " . Tuleje lamforder ze srubami i podkładkami koszt 217 zł (kupowane na warsztat ) .
Pozdr
Pozdr
No i koledzy wymieniłem tuleje przednie
poduchy dyferencjału szt 3 ( dodatko tarcze i klocki bo umarły )
no i jazda emerycka i normalna jest cacy
przy pełnym bucie czuc zmiany biegów bez szarpnięcia ale ta zmiana jest jakas dziwaczna wyczuwa sie tak jak by sie w czasie zmiany gumy prężyły takie gumowe szarpnięcie bardzo miekkie
i chyba znalazłem swoje szarpniecie kture czasem sie zdazają i az jestem na siebie zły
bo jak juz miałem wszystko na dole mogłem sprawdzic stan poduszki asb
poniewaz mam drgania na budzie przy wcisnietym pedale hamulca i wbitym D
a przy zmianie z D na R i na odwrót jest szarpanie i to czasem ostre :-/
poduchy dyferencjału szt 3 ( dodatko tarcze i klocki bo umarły )
no i jazda emerycka i normalna jest cacy
przy pełnym bucie czuc zmiany biegów bez szarpnięcia ale ta zmiana jest jakas dziwaczna wyczuwa sie tak jak by sie w czasie zmiany gumy prężyły takie gumowe szarpnięcie bardzo miekkie
i chyba znalazłem swoje szarpniecie kture czasem sie zdazają i az jestem na siebie zły
bo jak juz miałem wszystko na dole mogłem sprawdzic stan poduszki asb
poniewaz mam drgania na budzie przy wcisnietym pedale hamulca i wbitym D
a przy zmianie z D na R i na odwrót jest szarpanie i to czasem ostre :-/
Jeep Grand Cherokee Laredo ZJ 96r 4,0HO R6 46HE AFTAMAT (hydrauliczny)
E240 Avantgarde 99 automat ( na sprzedaż )
E220 Cdi Elegance 2000 automat
w126 sec 380 86 automat
E240 Avantgarde 99 automat ( na sprzedaż )
E220 Cdi Elegance 2000 automat
w126 sec 380 86 automat
Witam
Właśnie jestem po wymianie tych tulejek tak jak wyżej opisujecie najgorszy problem wybić stare, nowe wchodzą łatwo pod własnym ciężarem auta z pomocą podnośnika - żabki
różnice wyczuwalne, łagodniejsza zmiana biegów, bez szarpnięć ale w momencie zwalniania nadal co prawda już nie tak bardzo odczuwalne ale jednak odczuwalne opisane przez febka zjawisko kopnięcia w tył auta!!!
Szkoda bo myślałem że po remoncie będzie OK a tu poprawa co prawdę jest ale pozostaje nie dosyt
KOLEDZY co to może być, może ktoś się z tym spotkał? proszę o odp
Pozdrawiam
Właśnie jestem po wymianie tych tulejek tak jak wyżej opisujecie najgorszy problem wybić stare, nowe wchodzą łatwo pod własnym ciężarem auta z pomocą podnośnika - żabki
różnice wyczuwalne, łagodniejsza zmiana biegów, bez szarpnięć ale w momencie zwalniania nadal co prawda już nie tak bardzo odczuwalne ale jednak odczuwalne opisane przez febka zjawisko kopnięcia w tył auta!!!
Szkoda bo myślałem że po remoncie będzie OK a tu poprawa co prawdę jest ale pozostaje nie dosyt
KOLEDZY co to może być, może ktoś się z tym spotkał? proszę o odp
Pozdrawiam
Pozdrawiam
W210 Kombi 2,9TD 1998r
W124 Sedan 2,5D 1987r To jest gwiazda
W210 Kombi 2,9TD 1998r
W124 Sedan 2,5D 1987r To jest gwiazda
Wymienione, formy mei.... coś niemieckiego - 280,-zł komplet. Duża poprawa jeśli chodzi o biegi i bardzo duża jeśli chodzi o stabilność jazdy - super!!!! Każdy powinien wymienić po większym przebiegu.
[ Dodano: 2009-08-28, 15:04 ]
Chciałem kliknąć pomógł Fabkowi ale chyba nie można, zresztą wiadomo, że pomaga..
[ Dodano: 2009-08-28, 15:04 ]
Chciałem kliknąć pomógł Fabkowi ale chyba nie można, zresztą wiadomo, że pomaga..
Pozdrawiam.E 430.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości