Czyszczenie zaworu EGR 320 CDi

Tutaj będą fotorelacje i opisy własnoręcznych napraw.

Moderatorzy: SuperBuster11, zibi2210

Awatar użytkownika
ZGi
Doradca
Posty: 1842
Rejestracja: 4 mar 2009, o 13:34
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Czyszczenie zaworu EGR 320 CDi

Post autor: ZGi »

Zabrałem się za czyszczenie zaworu EGR i mała relacja z tego. Jak napisał allias: "CZEMU TAK DŁUGO ZWLEKAŁEM?" i to jest prawda :hyhy:

Powód czyszczenia: spadki mocy bez trybu awaryjnego.
Efekt czyszczenia: zero kopcenia, lepsza reakcja na dodanie gazu (efekt plecebo?)

Czas pracy na spokojnie 4 godz. Wszystko robione od góry bez podnośnika.

Terminologia "od dołu" znaczy, że śruba jest do góry nogami :)

Sorry za jakość zdjęć ale łapki miałem brudne i kiepsko się aparat trzymało.
Uwagi mile widziane :)


Zaczynamy:

Mamy do wyczyszczenia zawór EGR nr 47 na schemacie:

Obrazek

Ściągamy osłonę górną silnika i odpinamy podciśnienie oraz wtyczkę od czujnika (czujnik nr 53 na schemacie):

Obrazek

Potem z rury od intercoolera odpinamy wtyczkę oraz śrubę trzymająca rurę:

Obrazek

Obrazek

Luzujemy chłodnice spalin odkręcając jedna śrubę od góry po lewo i trzy po prawo, potem odkręcamy siłownik EGR (niebieskie strzałki). Uwaga na jedną śrubę najbliżej kolektora żeby nie uciekła :) Następnie wyciągamy ten siłownik żeby nie przeszkadzał.

Obrazek

Następnie między EGRem a blokiem jest wspornik na którym się trzyma EGR, odkręcamy śrubę od dołu. Przy okazji odkręcamy jedną śrubę (od dołu) na łączeniu EGR z rura od intercoolera (nr 53 drugi schemat).

Odkęcamy teraz EGR od kolektora, jedna śruba od góry i dwie od dołu:

Obrazek

Oraz wyciągamy uszczelkę zaznaczoną na pierwszym schemacie nr: 35. Uszczelka jest aluminiowa więc można użyć jej ponownie.

Potem trochę trzeba pomajtać całym EGRem żeby się rozłączył z rura od intercoolera. Po rozłączeniu możemy wyciągnąć cały EGR poza auto. Ja musiałem przesunąć zbiornik od spryskiwaczy bo inaczej skubaniec nie chciał wyjść.

Po wyjęciu ukaże się brud, syf oraz jedna wielka masakra:

Obrazek

Możemy zrobić wstępną obdukcję oporu pracy sprężyny, oraz stopnia zabrudzenia.Jako że mój był potwornie zasyfiony a jak robić to porządnie zabrałem się do dalszej rozbiórki.
Przy sprężynie na obwodzie jest małe zagłębienie w które wsadzamy kawałek podbijaka i walimy młotkiem z czuciem cały czas podlewając penetratorem:

Obrazek

do momentu aż cała ruchoma komora przekręci się o 180 stopni do ukazania się małej szczeliny:

Obrazek

w którą to wsadzamy mały wkrętak a potem kawałek jakiegoś mela żeby wyjąć ruchomą komorę (?)

Obrazek

Obrazek

kolejny syf, bród, nagar:

Obrazek

Zaznaczona na czerwono (zdjęcie wyżej) jest śrubka która trzeba odkręcić ale wczesniej wypadało by przytrzymać sprężynę aby się nie kręciła. W ten sposób rozkładamy tą całą ruchomą komorę na czynniki pierwsze i zaczynamy czyścić. Dobrze jest zapamiętać w jakiej kolejności idą te talerzyki, tuleja i sprężynka. Nie jest tego dużo.

Ja czyściłem wszystko na początek wkrętakiem, szczotą drucianą, szmatką a'la papier ścierny, zmywaczem w sprayu do uzyskania efektu:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Jak mamy wszystko poczyszczone zaczynamy składać w odwrotnej kolejności.
Najpierw talerzyki sprężynki, śrubę zabezpieczyłem odrobiną kleju aby na wszelki wypadek się nie odkręciła, potem posmarowałem cale te ustrojstwo olejem żeby łatwiej weszło do EGRa.

Montaż w aucie w odwrotnej kolejności wszystko :D

Ja przy okazji wymieniłem oring który jest pod EGRem (między EGR a rura od intercoolerem) nr 47 na 2 schemacie od góry, cena w ASO ok 17 zł. Jakieś pocenie miałem w tym miejscu a jak było na wierzchu to aż szkoda było tego nie zrobić.


Udajemy się na jazdę próbną oraz cieszymy się dobrze wykonaną robotą.


UWAGA OBOWIĄZKOWA: po wykonaniu roboty wskazany browar, albo nawet 2 tylko dopiero PO JEŹDZIE PRÓBNEJ !! Nie przed albo bron boże w trakcie !!

Tak wyglądał EGR po 380 tyś.

Opis można kopiować bez ograniczeń ale z zastrzeżeniem, że powstał przezemnie dla userów forum W210.pl
Ostatnio zmieniony 17 gru 2015, o 08:48 przez ZGi, łącznie zmieniany 4 razy.
Awatar użytkownika
bartek4334
Doradca
Posty: 2054
Rejestracja: 25 cze 2009, o 13:21
Lokalizacja: Kamień Pom./Szczecin

Post autor: bartek4334 »

No ładnie ładnie :D Jak ja to robiłem to mi całkiem z głowy wypadłą fotorelacja :D Tutaj rzeczywiście jest mniej zabawy niż z wyciągnięciem całego kolektora.

Od siebie dodam, że trzeba uważać na wspornik przy EGR :D

Bardzo fajny i przydatny "artykuł" :D Klikam +
Ex 300TD 270CDI
W210 320CDI WDB2100261B447360
SPRINTER 213CDI
Opony, felgi nowe i używane
http://moto.allegro.pl/listing/user.php?us_id=6545407
http://allegro.pl/listing/user/listing. ... d=27177185
Awatar użytkownika
ZGi
Doradca
Posty: 1842
Rejestracja: 4 mar 2009, o 13:34
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: ZGi »

Cały kolektor będzie w następnym odcinku :D
Ostatnio zmieniony 15 lut 2012, o 10:39 przez ZGi, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
bartek4334
Doradca
Posty: 2054
Rejestracja: 25 cze 2009, o 13:21
Lokalizacja: Kamień Pom./Szczecin

Post autor: bartek4334 »

Ok. To czekamy :D Tam to jes zdjęć do robienia :D
Ex 300TD 270CDI
W210 320CDI WDB2100261B447360
SPRINTER 213CDI
Opony, felgi nowe i używane
http://moto.allegro.pl/listing/user.php?us_id=6545407
http://allegro.pl/listing/user/listing. ... d=27177185
Awatar użytkownika
ZGi
Doradca
Posty: 1842
Rejestracja: 4 mar 2009, o 13:34
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: ZGi »

A wyciągałeś też tą komorę z EGRa ?
Awatar użytkownika
allias
Doradca
Posty: 1434
Rejestracja: 4 lis 2010, o 16:51
Lokalizacja: Szczecin/Leeds

Post autor: allias »

Ja ja tylko porzadnie wyplukalem ale efekt byl ten sam. Super wiedziec ze tak ladnie ci poszlo. Gratki i dzieki za fotorelacje - napewno sie innym przyda.

PS. A nie mowilem :hyhy: :rotfl:
Parts Process Specialist for Mercedes
--------------------------------------
W208 230K - sprzedany
W210 300TD - na zlomie
W210 320CDI - to jest jazda!!
--------------------------------------
Wcisnij "POMOGL" - nie krepuj sie.
Awatar użytkownika
ZGi
Doradca
Posty: 1842
Rejestracja: 4 mar 2009, o 13:34
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: ZGi »

U mnie płukanie chyba za dużo by nie pomogło, ja to skrobałem wkrętakiem. No chyba że miał bym jakąś lepszą chemie albo myjkę.

Najważniejsze, że moc wróciła :]
Awatar użytkownika
allias
Doradca
Posty: 1434
Rejestracja: 4 lis 2010, o 16:51
Lokalizacja: Szczecin/Leeds

Post autor: allias »

Teraz dopiero samochod cieszy - prawda?? :]
Parts Process Specialist for Mercedes
--------------------------------------
W208 230K - sprzedany
W210 300TD - na zlomie
W210 320CDI - to jest jazda!!
--------------------------------------
Wcisnij "POMOGL" - nie krepuj sie.
Awatar użytkownika
ZGi
Doradca
Posty: 1842
Rejestracja: 4 mar 2009, o 13:34
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: ZGi »

Powiem szczerze, że teraz nie ma takiego odczucia jak by go przyduszało coś, jak by powietrza brakowało.

Jest jednym słowem gitarra :D :D
Awatar użytkownika
kamil9856
Posty: 925
Rejestracja: 21 gru 2009, o 19:15
Lokalizacja: Kostrzyn nad Odrą

Post autor: kamil9856 »

Ja czyscilem 2 lata temu i do tej pory zapier... :hyhy: Co ile lat to trzeba czyscic??
Mercedes W203 2.2CDI lift :] 122ps :rozpacz:
Było-Alfa Romeo 156 1.9JTDm 150ps :mur:
Było-Mercedes w210 320CDI :hyhy:
Było-Nissan Micra 1.0 16v :zabawa:
Awatar użytkownika
allias
Doradca
Posty: 1434
Rejestracja: 4 lis 2010, o 16:51
Lokalizacja: Szczecin/Leeds

Post autor: allias »

kamil9856 pisze:Ja czyscilem 2 lata temu i do tej pory zapier... :hyhy: Co ile lat to trzeba czyscic??
Na dobra sprawe nie trzeba ale jesli masz problem albo chcesz go "troche odnowic" to to jest jedna z tych czynnosci co pomaga.

Ja poraz drugi bede sie zbieral do czysczenia kolektora. Moze w ta sobote. Jesli mi odwagi nie zabraknie.
Parts Process Specialist for Mercedes
--------------------------------------
W208 230K - sprzedany
W210 300TD - na zlomie
W210 320CDI - to jest jazda!!
--------------------------------------
Wcisnij "POMOGL" - nie krepuj sie.
Awatar użytkownika
luki1980x
Posty: 48
Rejestracja: 4 sie 2011, o 16:29
Lokalizacja: boleslawiec

Post autor: luki1980x »

super ZGi fajnie ze ci dziala wsztstko:) w weekend zabieram sie za swoj:) a twoje zdecia na pewno bardo pomoga:) to teraz tylko przyjemnosci z jazdy ci zyczyc :)

[ Dodano: 2012-02-15, 17:22 ]
allias a z tym kolektorem to przerabane? bo jak bym rozbieral u siebie to moze i kolektor bym tez wyczyscil. alejak nie jest latwo i mozna cos uszkodzic to zostawie go w spokoju:)

[ Dodano: 2012-02-15, 17:26 ]
ZGi a mozesz jeszcze napisac jakie klucze sa potrzebne zeby to eszystko poodkrecac i porozbierac?
WDB2200261A149161
Awatar użytkownika
allias
Doradca
Posty: 1434
Rejestracja: 4 lis 2010, o 16:51
Lokalizacja: Szczecin/Leeds

Post autor: allias »

Nie jest tak zle, tyle ze troche wiecej roboty bo wiecej srub. Dodatkowo musisz odlaczyc troche przewodow i je wysunac podczas demontazu. Przed tym wszystkim musisz tez zdemontowac listwe paliwowa. Dla mnie najgorsze jest to ze mam bardzo duze szanse polamania srub od kolektora - bo to u mnie norma i wlasnie dlatego brak mi odwagi. Poprostu mam zajebistego pecha do takich rzeczy i srub starszych niz 3-4 lata. Ktos inny jakby to robil to nie ma czego sie obawiac ale ze to jestem ja - to juz inna historia i dluga na caly dlugi temat. Dlatego moze sie odwaze a moze nie.
Parts Process Specialist for Mercedes
--------------------------------------
W208 230K - sprzedany
W210 300TD - na zlomie
W210 320CDI - to jest jazda!!
--------------------------------------
Wcisnij "POMOGL" - nie krepuj sie.
Awatar użytkownika
bartek4334
Doradca
Posty: 2054
Rejestracja: 25 cze 2009, o 13:21
Lokalizacja: Kamień Pom./Szczecin

Post autor: bartek4334 »

ZGi pisze:A wyciągałeś też tą komorę z EGRa ?
Ja wyciągnąłem cały kolektor, odkręciłem EGR od kolektora i wrzuciłem w wanienką z płynem :D
Autko tak jak wszyscy mówią, nie jest takie mułowate, jakby odepchał się, lepiej reaguję na gaz :D Jakby dostał kilka nowych koni :D

luki1980x tragedii nie ma, ale jest troszkę kręcenia śrubek, najlepiej ściągnąć listwę wtryskową i jest troszkę więcej wtyczek do zapamiętania :D
Ex 300TD 270CDI
W210 320CDI WDB2100261B447360
SPRINTER 213CDI
Opony, felgi nowe i używane
http://moto.allegro.pl/listing/user.php?us_id=6545407
http://allegro.pl/listing/user/listing. ... d=27177185
Awatar użytkownika
ZGi
Doradca
Posty: 1842
Rejestracja: 4 mar 2009, o 13:34
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: ZGi »

luki1980x pisze:ZGi a mozesz jeszcze napisac jakie klucze sa potrzebne zeby to eszystko poodkrecac i porozbierac?
praktycznie potrzebujesz tylko małego torxa na ten siłownik EGRa oraz 2 nasadki torxa 10 i 12 jak dobrze pamiętam
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości