OLEJ, olej silnikowy - pytania, doradztwo

Silniki, skrzynie biegów, przeniesienie napędu, układ chłodzenia.

Moderatorzy: SuperBuster11, zibi2210

Lisander
Posty: 610
Rejestracja: 14 lip 2010, o 09:43
Lokalizacja: Toruń

Re: OLEJ, olej silnikowy - pytania, doradztwo

Post autor: Lisander »

Dokładnie płukankę też zrobię napewno mu się przyda ;) . Ale Valvoline bo mam tutaj na miejscu dystrybutora Valvolina i zniżki więc wszystko Valvoline pójdzie ;) . Tylko się zastanowię czy zalać 0W40 czy 5W40 :)
Mercedes W210 2.9TD 96r sedan srebrny gniotek :D
WDB2100171A216425

Mercedes W201 2.0D 87rok klasyk ;)
WDB2011221F356794

Mercedes W124 220TE 93rok
WDB1240821F248884 - sprzedany

Mercedes S210 3.0TD combi 98 rok Avantgarde
WDB2102251A581895 - był
Awatar użytkownika
rr6
Doradca
Posty: 2270
Rejestracja: 24 wrz 2016, o 21:45
Lokalizacja: Warszawa

Re: OLEJ, olej silnikowy - pytania, doradztwo

Post autor: rr6 »

Lisander pisze:Dokładnie płukankę też zrobię napewno mu się przyda ;) . Ale Valvoline bo mam tutaj na miejscu dystrybutora Valvolina i zniżki więc wszystko Valvoline pójdzie ;) . Tylko się zastanowię czy zalać 0W40 czy 5W40 :)
Zalej najpierw 5W40. Lepiej wlać 5W40 i zmienić za jakiś czas ponownie na 5W40, żeby dobrze go przepłukało, niż lać droższy 0W40. Jeśli po 2-3 tysiącach olej będzie czarny to nie czekaj, tylko zmień ponownie (oczywiście filtr też). Lepiej będzie dla silnika niż lać droższy, ale zostawić go z rozpuszczonym brudem.
Poza tym widzę, że SynPower Motor Oil SAE 0W-40 jest do -50 stopni, a 5W40 do -48 więc chyba naprawdę to nie ma większego sensu w przypadku tej linii olejów Valvoline (u innych producentów różnice są większe) lać droższego.

W drugą stronę - to jest punkt zapłonu - jest tylko stopień różnicy na korzyść 0W40. Ale to istotne jest tak naprawdę przy turbodoładowaniu, a nie przy kompresorze, bo tu nic Ci tak oleju nie rozgrzeje.
Jedyne co przemawia za 0W40 to lepkość (Viscosity Index jest w 0W40 180, a w 5W40 168), jednak nie przesadzałbym z korzyściami jakie to miałoby przynieść dla silnika który konstrukcyjnie ma już swoje lata. Dla przykładu polski Specol ma tą wartość odpowiednio 180/170, a "super hiper amerykański" Amsoil 182/168. Więc Valvoline ze swoim 168 wcale źle nie wypada.
Lisander
Posty: 610
Rejestracja: 14 lip 2010, o 09:43
Lokalizacja: Toruń

Re: OLEJ, olej silnikowy - pytania, doradztwo

Post autor: Lisander »

Jutro robię wymianę. Więc teraz wiem na pewno że zrobie płukankę i zaleję go 5w40. Dziękuje za szerokie omówienie mojego tematu ;)
Mercedes W210 2.9TD 96r sedan srebrny gniotek :D
WDB2100171A216425

Mercedes W201 2.0D 87rok klasyk ;)
WDB2011221F356794

Mercedes W124 220TE 93rok
WDB1240821F248884 - sprzedany

Mercedes S210 3.0TD combi 98 rok Avantgarde
WDB2102251A581895 - był
Adrian123
Posty: 12
Rejestracja: 14 sie 2016, o 10:42
Lokalizacja: Inowrocław

Re: OLEJ, olej silnikowy - pytania, doradztwo

Post autor: Adrian123 »

Witam Panowie, poszła mi uszczelka pod głowicą w moim e200K 120KW więc muszę zmienić olej. Auto jeździło od nowości na 0w40 ostatnie dwa lata MOBIL1 new life 0w40. Ale myślę że do 16 letniego auta tak dobry olej to strata kasy. Mogę wlac 10w40? Jak tak to jakie? No i na jakiej zasadzie robić tą płukankę też się chętnie dowiem :D
Jest: Mercedes e200 kompressor 2001r. sedan
WDB2100481b303056
Awatar użytkownika
rr6
Doradca
Posty: 2270
Rejestracja: 24 wrz 2016, o 21:45
Lokalizacja: Warszawa

Re: OLEJ, olej silnikowy - pytania, doradztwo

Post autor: rr6 »

Adrian123 pisze:Witam Panowie, poszła mi uszczelka pod głowicą w moim e200K 120KW więc muszę zmienić olej. Auto jeździło od nowości na 0w40 ostatnie dwa lata MOBIL1 new life 0w40. Ale myślę że do 16 letniego auta tak dobry olej to strata kasy. Mogę wlac 10w40? Jak tak to jakie? No i na jakiej zasadzie robić tą płukankę też się chętnie dowiem :D
Wlej 5W40. Np. dobry polski Specol - jest bardzo tani.

O płukance poczytaj sobie w linku który mam w stopce posta - oczywiście najlepiej użyj Archoil.
Awatar użytkownika
Piasek
Posty: 5725
Rejestracja: 3 cze 2013, o 13:38
Lokalizacja: CRA

Re: OLEJ, olej silnikowy - pytania, doradztwo

Post autor: Piasek »

Jeżeli do tej pory jeździł i nic złego się nie działo w sensie konsumpcji jedynym powodem aby zmieniać na inny o podobnych parametrach jest faktycznie tylko cena za litr bo Mobil 1 do tanich nie należy.
5/40 ze Specol`a będzie dobry, ale mają też w swojej ofercie 0/40

Obrazek
Awatar użytkownika
rr6
Doradca
Posty: 2270
Rejestracja: 24 wrz 2016, o 21:45
Lokalizacja: Warszawa

Re: OLEJ, olej silnikowy - pytania, doradztwo

Post autor: rr6 »

Piasek, no nie do końca. 0W40 od specol'a jest "ACEA: A5/B5", czyli do nowszych konstrukcji - to jest ten super lekko bieżny. Do naszych lepiej A3/B3 lub A3/B4. Od specol'a mamy więc 5W40 tylko. Ale to i tak jest ponad potrzeby naszych silników (i wielu nowszych też).
Awatar użytkownika
Piasek
Posty: 5725
Rejestracja: 3 cze 2013, o 13:38
Lokalizacja: CRA

Re: OLEJ, olej silnikowy - pytania, doradztwo

Post autor: Piasek »

Tak aż się nie zagłębiałem w specyfikacje, może faktycznie przerost formy :)
Awatar użytkownika
rr6
Doradca
Posty: 2270
Rejestracja: 24 wrz 2016, o 21:45
Lokalizacja: Warszawa

Re: OLEJ, olej silnikowy - pytania, doradztwo

Post autor: rr6 »

Piasek pisze:Tak aż się nie zagłębiałem w specyfikacje, może faktycznie przerost formy :)
Po prostu z olejami 0W40 czy 5W30 jest strasznie namieszane - chyba bardziej niż z pseudosyntetykami i prawdziwymi syntetykami.
Nadal wielu producentów ma ACEA A3/B4, ale większość nie chce trzymać kilku wersji tej samej lepkości i dostarczają tylko najpopularniejszy obecnie, czyli ACEA A5. Do większości silników które weszły po 2010 roku stosuje się oleje lekkobieżne, choć ja miałem taki silnik w służbowym aucie z 2009 roku. Dla producenta oleju to dodatkowy problem, bo musi trzymać dwa niemal równoległe produkty, z czego ten A3/B3 lub A3/B4 staje się w tych lepkościach niszowy.

Inna sprawa, że jak dobry olej to nie powinno być jakichś dużych problemów z wlaniem A5 do starszego silnika (choć mam wątpliwości jak będzie się to sprawdzało przy smarowaniu góry, napełnianiu szklanek itp.), odwrotnie - do wymagającego A5 wlanie A3 skutkuje niestety zwiększonym zużyciem tego oleju. Całe szczęście ustępuje to po zalaniu prawidłowego.
Awatar użytkownika
Piasek
Posty: 5725
Rejestracja: 3 cze 2013, o 13:38
Lokalizacja: CRA

Re: OLEJ, olej silnikowy - pytania, doradztwo

Post autor: Piasek »

rr6 pisze:ACEA A5. Do większości silników które weszły po 2010 roku stosuje się oleje lekkobieżne, choć ja miałem taki silnik w służbowym aucie z 2009 roku.
ja miałem P307 z 2.0HDI 16V i FAP i ten wymagał już A5/B5 5/30 (Total INEO ECS) zgadnij z którego roku...
2004
:cwaniak:
A5/B5 to już normy czystości olejów czyli LowSAPS pod filtry cząstek stałych. Różnica przy dieslu ale w benzynie... to tylko przerost formy.
Także zaszkodzić takiemu Kompresorowi raczej nie zaszkodzi ale faktycznie po co skoro producent dużo niżej wymagał.
Awatar użytkownika
rr6
Doradca
Posty: 2270
Rejestracja: 24 wrz 2016, o 21:45
Lokalizacja: Warszawa

Re: OLEJ, olej silnikowy - pytania, doradztwo

Post autor: rr6 »

Piasek pisze:
rr6 pisze:ACEA A5. Do większości silników które weszły po 2010 roku stosuje się oleje lekkobieżne, choć ja miałem taki silnik w służbowym aucie z 2009 roku.
ja miałem P307 z 2.0HDI 16V i FAP i ten wymagał już A5/B5 5/30 (Total INEO ECS) zgadnij z którego roku...
2004
:cwaniak:
A5/B5 to już normy czystości olejów czyli LowSAPS pod filtry cząstek stałych. Różnica przy dieslu ale w benzynie... to tylko przerost formy.
Także zaszkodzić takiemu Kompresorowi raczej nie zaszkodzi ale faktycznie po co skoro producent dużo niżej wymagał.
Z tym, że A5 to nie jest lepszy A3. Lepszy A3 to B4. A5 to "inny" olej i stąd moje obawy. Najlepsze do benzyn będą odpowiednio A3/B4 i A5/B5 ale będą miały inne właściwości. Trzeba by to jakoś zbadać, czy olej dostosowany do cienkich magistrali olejowych będzie się sprawdzał w starszych silnikach. Ja mam tu pewne obawy. Choć szukam i szukam, nie znalazłem (a słyszałem że są) jeszcze oleju który by spełniał obie normy równocześnie, takiego A3/B4/A5. To tym bardziej przekonuje mnie, że warto się trzymać rodzaju oleju który jest przeznaczony do danej konstrukcji układu smarowania.
W dieslu LowSAPS to C5. A i B - benzyna (z tym, że B4 i B5 to głównie pod FSI i podobne), C to diesel. Oczywiście teraz w benzynie też mają być DPF ze względu na wtrysk bezpośredni (S500 tak ma, nie wiem czy odświeżony S560 też?).
Awatar użytkownika
Piasek
Posty: 5725
Rejestracja: 3 cze 2013, o 13:38
Lokalizacja: CRA

Re: OLEJ, olej silnikowy - pytania, doradztwo

Post autor: Piasek »

Ford i Volvo wymagały norm A1/B1 lub A5/B5 zamiennie
rr6 pisze:W dieslu LowSAPS to C5
obecnie może i tak jest ale dotychczas było to C3, potem zmienili że C3 to już midSAPS... Toyota za to do swoich DPF`ów C2 wymagała... i tak stale piłują te fikcyjne normy. A na rynku odwrót od diesla. Koleżanka pracuje w salonie Renaulta, diesle mają dostępne od ręki, na benzyny 3m-ce czekania tyle zamówień.
PSA podobnie... na nowe Berlingo z 1.2 benzyna pod maską do 3 m-cy czekania kiedy diesli mają 2 na stanie a w ciągu tygodnia mogą zwieźć 40 kolejnych...
Awatar użytkownika
rr6
Doradca
Posty: 2270
Rejestracja: 24 wrz 2016, o 21:45
Lokalizacja: Warszawa

Re: OLEJ, olej silnikowy - pytania, doradztwo

Post autor: rr6 »

Piasek pisze:Ford i Volvo wymagały norm A1/B1 lub A5/B5 zamiennie
W tą stronę tak, ale mi chodziło o olej który by spełniał równocześnie A3 i A5 czyli był i nie był super lekkobieżny :hyhy: Poza tym A1 to taki poprzednik A5.
Silników w którym można stosować z powodzeniem zarówno A3 i A5 jest więcej. Np. seria K Hondy, szczególnie w tych cywilnych odmianach. Tam wszystko od 5W50 do 0W20 będzie działać jak trzeba. Ale następca, seria R już na A3 reaguje słabo.
Piasek pisze: obecnie może i tak jest ale dotychczas było to C3, potem zmienili że C3 to już midSAPS... Toyota za to do swoich DPF`ów C2 wymagała... i tak stale piłują te fikcyjne normy. A na rynku odwrót od diesla. Koleżanka pracuje w salonie Renaulta, diesle mają dostępne od ręki, na benzyny 3m-ce czekania tyle zamówień.
PSA podobnie... na nowe Berlingo z 1.2 benzyna pod maską do 3 m-cy czekania kiedy diesli mają 2 na stanie a w ciągu tygodnia mogą zwieźć 40 kolejnych...
Czyli mamy 100% odwrócenia trendu. Jeszcze dwa, trzy lata temu na diesle się czekało, a benzyny były na placu.
Awatar użytkownika
Piasek
Posty: 5725
Rejestracja: 3 cze 2013, o 13:38
Lokalizacja: CRA

Re: OLEJ, olej silnikowy - pytania, doradztwo

Post autor: Piasek »

Hortex całą flotę wymienia - poszli w skodę Rapid 1.4TSI + korek wstydu :)
Na forum LPG co rusz materiały że gazują po 5-10 sztuk dla flot.
Na diesla w zasadzie skazany jesteś tylko przy zakupie furgonów bo ciule jedne nie oferują na polskim rynku odmian benzynowych mimo iż za odrą już tak.
Kumpela z Renówki mówiła że we wrześniu ub. roku wydawali klientowi 12 szt białych Fluence z 1.6 16V pod maską bo takie sobie zażyczyli do floty i wszystko od razu jechało gdzieś tam do gazowania (Renault oficjalnie stwierdził iż te silniki nie nadają się pod gaz przez plastikowy kolektor <rotfl> )
Wiesz, ile można... jeżeli dzisiaj fabrycznie nowym dieslem coraz częściej nie da się przejechać bezawaryjnie pierwszych 40 czy 60 tyś km a najdalej po 120 masz już pierwszą poważną i bardzo kosztowną naprawę.
W Traficach coraz częściej klienci pytają o benzynowe odmiany, chociaż akurat te ostatnie diesle 2.0 jak i obecnie 1.6 to bardzo udane silniki. Bardzo popularny ostatnio model na busy
VW w Transporterze już przywrócił silnik benzynowy 2.0TSI do oferty, Mercedes do V-klasy (W447) pod koniec tego roku ma wprowadzić benzynowy silnik do gamy
Awatar użytkownika
rr6
Doradca
Posty: 2270
Rejestracja: 24 wrz 2016, o 21:45
Lokalizacja: Warszawa

Re: OLEJ, olej silnikowy - pytania, doradztwo

Post autor: rr6 »

Piasek pisze:Hortex całą flotę wymienia - poszli w skodę Rapid 1.4TSI + korek wstydu :)
Na forum LPG co rusz materiały że gazują po 5-10 sztuk dla flot.
Na diesla w zasadzie skazany jesteś tylko przy zakupie furgonów bo ciule jedne nie oferują na polskim rynku odmian benzynowych mimo iż za odrą już tak.
Kumpela z Renówki mówiła że we wrześniu ub. roku wydawali klientowi 12 szt białych Fluence z 1.6 16V pod maską bo takie sobie zażyczyli do floty i wszystko od razu jechało gdzieś tam do gazowania (Renault oficjalnie stwierdził iż te silniki nie nadają się pod gaz przez plastikowy kolektor <rotfl> )
Wiesz, ile można... jeżeli dzisiaj fabrycznie nowym dieslem coraz częściej nie da się przejechać bezawaryjnie pierwszych 40 czy 60 tyś km a najdalej po 120 masz już pierwszą poważną i bardzo kosztowną naprawę.
W Traficach coraz częściej klienci pytają o benzynowe odmiany, chociaż akurat te ostatnie diesle 2.0 jak i obecnie 1.6 to bardzo udane silniki. Bardzo popularny ostatnio model na busy
VW w Transporterze już przywrócił silnik benzynowy 2.0TSI do oferty, Mercedes do V-klasy (W447) pod koniec tego roku ma wprowadzić benzynowy silnik do gamy
U mnie w pracy flota jest na skodach. Większość to 1.6TDI ale na próbę przyszło kilka 1.4TSI. Jedyna wada to zasięg na jednym tankowaniu (na gaz nie przerabialiśmy).
Były dyskusje na ten temat i padło ciekawe stwierdzenie - gdyby nadal w Octaviach był benzynowy 1.6 bez turbo to by wszystkie kupowane były w benzynie właśnie z tym silnikiem. Niestety TSI pije olej (przejście na shell'a z castrola nie wiele dało) i pali o wiele więcej niż deklaruje producent (w sensie diesel też, ale rozbieżność nie jest wielka).
Z tym, że nasze samochody robią 90% przebiegu w trasach i to dość dalekich.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 36 gości