Instalacja LPG a wskazania komputera spalania

Paliwa alternatywne - gaz, oleje, oraz instalacje zasilające i wszystko co z tym związane.

Moderatorzy: SuperBuster11, zibi2210

Awatar użytkownika
Kaczmar
Posty: 288
Rejestracja: 15 mar 2014, o 12:17
Lokalizacja: Ostrzeszów

Instalacja LPG a wskazania komputera spalania

Post autor: Kaczmar »

Kwestia dotyczy głównie w210, w203, w208 czy tez w202 na can2 z upgrade licznika.

Po ostatniej regulacji LPG zaszła diametralna zmiana we wskazaniach komputera, jest to dla mnie bardzo zastanawiające. Mianowicie wcześniej komputer pokazał wskazać spalanie np 8 litrów w momencie kiedy spalił 10 - 10,5. Potrafił wskazać także np 10.0litrów w momencie kiedy na tankowaniu wyszło np 12,8litra czy nawet 13.0. Generalnie zawsze pojawiało się przekłamanie od 1,5L do nawet ponad 3 litrów - bez jazdy na zimnym na benzynie. Z tego co zauważyłem to np u jacekjjmixer też podobnie zachowuje sie komputer spalania podajac wartosci mniej więcej 2L niższe podobnie jak u mnie.

Od ostatniej regulacji wskazania komputera są bardzo dziwne. Właściwie praktycznie nie udaje się zejść wskazaniami komputera poniżej 10L (raz tylko udało się na 9,9L ale potem znów poszło w górę), teraz komputer wskazuje mniej wiecej 2L więcej, zas przy dystrybutorze wychodzi praktycznie tyle samo co wcześniej. Suma sumarum komputer spalania albo nie myli sie w ogóle, albo myli sie o 0,1, 0,2 maksymalnie 0,5litra (czasami w drugą stronę zawyżając!) ale przeważnie jest to do maks 0,2litra.

1. W jaki sposób komputer w ogóle liczy to spalanie
2. Czy sytuacja w której komputer pokazuje ok 2 - 2,5litra niższe spalanie jest normalna, czy sytuacja w której wskazania praktycznie pokrywają się z faktycznym spalaniem?
3. Czy mieszanka nie jest zbyt uboga i stąd te zmiany iż obroty są "sztucznie" zawyżone i stąd teoretycznie niepoprawne wskazania spalania a w praktyce pokrywające sie z realnym LPG?

Podczas regulacji wyłączono w komputerze instalacji LPG możliwość automatycznej korekty na poszczególnych ze stron, dzięki czemu czasy wtrysków zarówno LPG jak i PB przestały odbiegać od siebie między stronami o 0,8 np lewa 3.1 3.1 3.1 3.1 prawa 3.9 3.9 3.9 3.9. To samo na benzynie. Teraz czasy są równe i albo wynoszą tyle samo albo maksymalne odchylenie to 0,1. Obawiam sie jednak iż mieszanka może byc zbyt uboga? Chciałbym swoje spostrzeżenia porównać z innymi użytkownikami, być może pomoże mi to w rozwiązaniu problemu (lub problemu nie ma?) albo pomoże innym użytkownikom.

Wyniki sprzed regulacji trasa podobna ok 2200km wszystkie tankowania z trasy:
Komputer: 9,3L / Realne: 11,49L zaniżenie -2,19L
Komputer: 9,2L / Realne: 11,24L zaniżenie -2,04L
Komputer: 9,0L / Realne: 11,92L zaniżenie -2,92L
Komputer: B/D / Realne: 11,87L
Komputer: 9,0L / Realne: 11,92L zaniżenie -2,92L
Komputer: 9,3L / Realne: 11,80L zaniżenie -2,50L
Komputer: 9,1L / Realne: 10,58L zaniżenie -1,48L
Komputer: 9,2L / Realne: 11,83L zaniżenie -2,63L
Łącznie na 2195km: Komputer: 9,1L / Realne: 11,46L zaniżenie -2,36L

Wyniki po regulacji trasa podobna ok 2200km wszystkie tankowania z trasy:
Komputer: 12,7L / Realne: 11,98L zawyżenie +0,72L
Komputer: 11,4L / Realne: 11,03L zawyżenie +0,37L
Komputer: 11,1L / Realne: 10,68L zawyżenie +0,42L
Komputer: B/D / Realne: 13,05L
Komputer: 9,9L / Realne: 10,00L zaniżenie -0,10L
Komputer: 10,5L / Realne: 10,59L zaniżenie -0,09L
Komputer: 12,2L / Realne: 12,54L zaniżenie -0,34L
Łącznie na 2181km: Komputer: 11,3L / Realne: 11,18L zawyżenie +0,12L
Obrazek:E430
W202 C200 1994r 300.000km sprzedany
W202 C280 1994r 87.777km
W210 E430 2001r 230.000km 4-Matic 7-passenger V8 ;)
Awatar użytkownika
Muniek
Posty: 2843
Rejestracja: 15 paź 2012, o 09:36
Lokalizacja: Bydgoszcz/Poznań
Kontakt:

Re: Instalacja LPG a wskazania komputera spalania

Post autor: Muniek »

Spalanie pokazywane na komputerze jest chyba liczone wg. dawek paliwa wtryskiwanych. Nie ustaliłem niczego innego szperając po parametrach sterownika silnika. Do dziś nie mogę pojąć jak może pokazywać spalanie Bp a jedzie na LPG. Za chudy w uszach jestem na tę wiedzę.

Natomiast na SD można sobie zmienić wartość pokazywaną o dowolny procent - czyli to co ustali sterownik + nasza korekta procentowa. U siebie zrobiłem średnią z 25 tankowań i wyszło mi, że pali LPG o 14% więcej jak pokazuje komputer (pewnie teoretycznego spalania benzyny). Zmieniłem sobie ową korektę i rzeczywiście pokazuje więcej.

Koretka będzie miała odbicie w zasięgu, gdyż tam wzór jest dość oczywisty.
Mercedes-Benz E-klasa W210 E320 3.2 V6 224KM 4Matic Elegance 2001
VIN: WDB2100821X053822
Ex: W210 E270 CDI 170KM 2001
Awatar użytkownika
Paweł Cz.
Posty: 462
Rejestracja: 30 cze 2013, o 19:19
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Instalacja LPG a wskazania komputera spalania

Post autor: Paweł Cz. »

Komputer nie jest w stanie policzyć spalania dla LPG.
Liczy ilość przepompowywanego paliwa i wartości, których potrzebowałby dla poszczególnego obciążenia.
Jeżeli wskazania komputera pokładowego i zużycie LPG się pokrywają to może sugerować, że coś jest nie tak.
W VW zauważyłem nawet że komputer odbiera zasilanie LPG jako słabsze paliwo i średnie spalanie jest większe o ok. 1l/100km niż jeżdżąc tylko na benzynie w taki sam sposób.
MB W210 E320 4matic aquamarineblue '97
Ex: S123 230TE '82, W210 E230 '96
Awatar użytkownika
Kaczmar
Posty: 288
Rejestracja: 15 mar 2014, o 12:17
Lokalizacja: Ostrzeszów

Re: Instalacja LPG a wskazania komputera spalania

Post autor: Kaczmar »

Generalnie oprócz zrównania czasów wtryskiwaczy na lewej i prawej stronie zrównały się również czasy wtryskiwaczy benzyny z LPG.
Wcześniej przy przełączaniu mieszanki LPG > PB i PB > LPG motor reagował nerwowo kilkoma wypadnięciami zapłonów,
w tej chwili po potraktowaniu przycisku zmiany mieszanki w tę i wewte nic nie czuć.
Być może stąd nagły wzrost wskazań komputera do tego stopnia że spalanie zaczęło się pokrywać z realnym?
Realnie spalanie nie wzrosło, tylko wskazania komputera wzrosły średnio o ok 2litry i są aż zastanawiająco trafne.
Może tak to powinno wyglądać?
Jeszcze nie zdążyłem zrobić całego zbiornika po mieście i wokół komina, ale w tej sytuacji wynik 15,4 po 100km jest znacznie bardziej realny niz np 13,0 a przy dystrybutorze i tak 15,4.
Obrazek:E430
W202 C200 1994r 300.000km sprzedany
W202 C280 1994r 87.777km
W210 E430 2001r 230.000km 4-Matic 7-passenger V8 ;)
Awatar użytkownika
rr6
Doradca
Posty: 2270
Rejestracja: 24 wrz 2016, o 21:45
Lokalizacja: Warszawa

Re: Instalacja LPG a wskazania komputera spalania

Post autor: rr6 »

Muniek pisze:Nie ustaliłem niczego innego szperając po parametrach sterownika silnika. Do dziś nie mogę pojąć jak może pokazywać spalanie Bp a jedzie na LPG. Za chudy w uszach jestem na tę wiedzę.
To wydaje się w miarę proste, choć 100% pewności nie mam. Ja to widzę tak.
Dawkę na wtryskiwaczu benzynowym ustala się czasem otwarcia wtryskiwacza, bo ciśnienie i przepływ jest stałe.
Instalacja gazowa, w każdym razie taka współczesna, bierze dane na podstawie tego jak działają wtryski benzyny. Co prawda one w tym momencie nie działają, ale komputer i tak wysyła do nich sygnał. A skoro wysyła to wie co wysłał i na tej podstawie liczy.
Inna sprawa, że biorąc pod uwagę ilość gazu jaka musi być spalona żeby uzyskać podobną moc co na benzynie, w ten sposób obliczana dawka powinna być zawsze w rzeczywistości większa niż na wskazaniu komputera. Inaczej mówiąc - komputer który w miarę dokładnie pokazuje na benzynie, powinien zaniżać spalanie gazu.
Ale kto wie co tam jeszcze siedzi w kompie.
Awatar użytkownika
Kaczmar
Posty: 288
Rejestracja: 15 mar 2014, o 12:17
Lokalizacja: Ostrzeszów

Re: Instalacja LPG a wskazania komputera spalania

Post autor: Kaczmar »

A czy możliwe aby komputer tak podnosił wyliczone przez siebie wartości z powodu zbyt ubogiej mieszanki?
Mam dziwne wrażenie tak jakby auto bardzo ostro reagowało na pedał gazu, było "mocniejsze" niż zawsze i minimalnie chętniej przeciągało na biegach,
czy może takie coś nastąpić z powodu podania zbyt ubogiej mieszanki?
Dopiero raczkuje w tematach LPG ale czym bardziej zagłębiam sie w temat to znajduje tego typu informacje na forach.
Podobno, przy zbyt ubogiej mieszance powolne spalanie trwa jeszcze w momencie otwarcia zaworow wydechowych . No i plomienie omywaja zawory w czasie wydechu.
Może to mieć swoje negatywne skutki.

Wydaje mi się że czeka mnie dłuższe strojenie instalacji w czasie jazdy.
Obrazek:E430
W202 C200 1994r 300.000km sprzedany
W202 C280 1994r 87.777km
W210 E430 2001r 230.000km 4-Matic 7-passenger V8 ;)
Awatar użytkownika
rr6
Doradca
Posty: 2270
Rejestracja: 24 wrz 2016, o 21:45
Lokalizacja: Warszawa

Re: Instalacja LPG a wskazania komputera spalania

Post autor: rr6 »

Kaczmar pisze: Mam dziwne wrażenie tak jakby auto bardzo ostro reagowało na pedał gazu, było "mocniejsze" niż zawsze i minimalnie chętniej przeciągało na biegach,
czy może takie coś nastąpić z powodu podania zbyt ubogiej mieszanki?

Podobno, przy zbyt ubogiej mieszance powolne spalanie trwa jeszcze w momencie otwarcia zaworow wydechowych . No i plomienie omywaja zawory w czasie wydechu.
Może to mieć swoje negatywne skutki.
Szczerze mówiąc na LPG to pewności nie mam ale na benzynie jak jest zbyt uboga mieszanka to moc na pewno nie wzrośnie, raczej spadnie.
Przy ubogiej mieszance wzrasta temperatura spalania. Czy czas spalania to nie wiem, ale na pewno rośnie temperatura. Grzeje się wszystko, w skrajnej sytuacji może na tyle przegrzać np. denko tłoka, że je przepali. Podobnie może zareagować głowica i dochodzi do pęknięć (miejscowe przegrzanie).

Wydaje mi się, że u Ciebie to nie zachodzi (choć wg mojego rozumienia wskazań na wyświetlaczu przeczy to temu co napisałem wcześniej) bo zachowanie samochodu byłoby odwrotne do opisanego. Zresztą jakby było strasznie ubogo to by chyba zaczęły się robić korekty, można to podejrzeć komputerem.
Awatar użytkownika
Kaczmar
Posty: 288
Rejestracja: 15 mar 2014, o 12:17
Lokalizacja: Ostrzeszów

Re: Instalacja LPG a wskazania komputera spalania

Post autor: Kaczmar »

Na niższych partiach obrotów auto wydaje się mocniejsze ale po przeciągnięciu do okolicy 4tys obr wyraznie słabnie.
Zauważyłem też częste załączanie się wiska w trasie w dużych upałach cien ok 36C. Dotychczas mi się to nie zdarzało w trasie ale tez nie było takich upałów.
Całe szczęście nie grzaliśmy ostro ok 100 maks 120 km/h. Wisko zasprzęglało się co jakiś czas i odsprzęgało.
Wydaje mi się że nic poważnego się nie stało ale motor wyraznie chętniej się nagrzewał, jednakże w aucie jest całkowicie nowe wisko i nowa chłodnica, temperatura wody ani razu nie przekroczyła 88C. Tak wiem nie jest to temperatura tłoków ani zaworów ale zawsze coś tam pomoże.

Na forum LPG potwierdzili moje przypuszczenia o zbyt ubogiej mieszance, :
"Komputer pokładowy pokazuje spalanie benzyny, realne spalanie LPG powinno być wtedy wyższe o około 20 - 25%. Jeśli wskazanie komputera jest większe niż normalnie powinno być na benzynie w takich warunkach to oznacza, że mieszanka LPG z powietrzem jest zbyt uboga czyli instalacja jest źle ustawiona i silnik dostaje zbyt mało paliwa. Komputer sterujący silnikiem w takiej sytuacji zwiększa dawkę paliwa co wskazuje komputer pokładowy."

Jutro podlecę do gazownika i będzie wszystko ustawiał jeszcze raz.
Obrazek:E430
W202 C200 1994r 300.000km sprzedany
W202 C280 1994r 87.777km
W210 E430 2001r 230.000km 4-Matic 7-passenger V8 ;)
Awatar użytkownika
Paweł Cz.
Posty: 462
Rejestracja: 30 cze 2013, o 19:19
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Instalacja LPG a wskazania komputera spalania

Post autor: Paweł Cz. »

Jak gazownik sobie nie poradzi to zadzwoń do PITEC w Poznaniu, powinni pomóc nawet jeżeli to nie STAG.
MB W210 E320 4matic aquamarineblue '97
Ex: S123 230TE '82, W210 E230 '96
Awatar użytkownika
Kaczmar
Posty: 288
Rejestracja: 15 mar 2014, o 12:17
Lokalizacja: Ostrzeszów

Re: Instalacja LPG a wskazania komputera spalania

Post autor: Kaczmar »

Podjechałem na ponowną regulację LPG
Gazownik sobie poradził, dobrze wiedział co nabroił, wzbogacił mieszankę prawie w całym zakresie obrotów.
Nie wziął nic kasy.

Jako ciekawostka, sterownik LPG KME NEVO PRO nie nadaje sie do w210tek jeśli chodzi o automatyczne korekty.
Komputer silnika zbyt wolno reaguje na korekty przez co robi sie rozjazd na stronach.
Wyłączenie automatycznych korekt rozwiązuje jednak ten problem i wyeliminowało całkowicie problem wypadania zapłonów i zalewanie jednej ze stron silnika.
Niestety Panowie z Bełchatowa, którzy założyli instalacje nie zauważyli w czym jest problem. Cały czas tylko resetując korekty na stronach podczas okresowych przeglądów, z tego co pamiętam to mówili że korekty się rozjeżdżają ale jedyne co potrafili zrobić to je wykasować a te pojawiały się na nowo w nieodpowiednich proporcjach.
Dodatkowo łoją za przeglądy równo, ostatni raz zażyczyli sobie 150zł. Należy im się za to duży minus.

Robili przeglądy przy:
189.000
191.000
200.000
210.000

Nowy "gazownik" życzy sobie zaledwie 80zł za przegląd i wymianę filtrów, zalecił wymianę filtrów co 15.000 nie 10.000 gdyż na każdą stronę jest osobny filtr co za tym idzie ilość gazu przepływająca przez nie jest o połowę mniejsza niż w przypadku zastosowania jednego filtra. 80zł co 15.000 daje 53zł co 10.000 a nie 150zł.
Mało tego poprawił rażące błędy poprzedników.
Tak się łoi w dzisiejszych czasach..

Auto chodzi jak marzenie. Kiedy je kupiłem problem wypadania zapłonów już występował sporadycznie i nieregularnie, a przy większym przebiegu świec problem się tylko nasilał.

Jako wskazówka, jeśli zauważacie że automat na LPG znacząco przeciąga biegi i lekko szarpie przy wrzucaniu kolejnych biegów, zaś spalanie wg komputera wydaje się duże i podejrzanie pokrywa się z tankowanym LPG oznacza to iż mieszanka paliwowo-powietrzna jest zbyt uboga. Komputer zwiększa dawkę paliwa którego jest za mało w stosunku do powietrza powodując tym samym wzrost spalania na komputerze.

Szkoda że dopiero po przejechaniu 50.000 od montażu instalacji jest ona ustawiona jak należy, jednak lepiej późno niż wcale.
Obędzie się bez przewodów WN, zaś świece dobrze że zostały wymienione gdyż jedna strona była czarna z powodu złych korekt (jedna ze stron miała za bogatą mieszankę)
Obrazek:E430
W202 C200 1994r 300.000km sprzedany
W202 C280 1994r 87.777km
W210 E430 2001r 230.000km 4-Matic 7-passenger V8 ;)
Awatar użytkownika
benha
Posty: 877
Rejestracja: 15 mar 2016, o 00:35
Lokalizacja: Rybnik

Re: Instalacja LPG a wskazania komputera spalania

Post autor: benha »

Generalnie tak jak wcześniej pisaliście, komputer gazowy bierze info z komputera benzynowego. Gaz 'patrzy' na jak długo komputer benzynowy chce otworzyć wtryskiwacze benzynowe, mnoży to przez mnożnik (mnożnik się reguluje podczas regulacji gazu, jest to jedna z najważniejszych rzeczy do regulacji w gazie) i wychodzi na jak długo ma być otwarty wtryskiwacz gazu. W wielkim skrócie reguluje się to w ten sposób, że dodaje się albo ujmuje tego mnożnika tak żeby sonda lambda potrafiła skakać między mieszanką bogatą a ubogą, podczas jazdy z stałą prędkością ta mieszanka cały czas skacze od bogatej do ubogiej i na opa. Różnica między mapą gazową a benzynową nie może być większa niż 10% (u siebie nigdy nie wyjechałem powyżej 5%). Ponad to wtryskiwacz gazowy nie może być krócej otwarty niż wtrysk benzynowy, jeśli tak jest to się zmienia albo dysze albo ciśnienie gazu na reduktorze. Średnia rozbieżność w otwarciu wtrysków gazowych a benzynowych to właśnie okolice 20%. Dlatego właśnie jeśli komputer pokazuje ci spalanie 10l to powinien gazu spalić coś pomiędzy 10,5-13l, trzeba pamiętać o tym że silnik odpala na benzynie i kawałek na niej jedzie, w mojej e230 wychodziło zależnie od pogody 0,5-3l benzyny na 100km. Czym cieplej tym mniej benzyny pociągnie a więcej gazu(bo dłużej na nim jedzie po prostu). Jak mieszanka jest zbyt uboga to rośnie temperatura i kończy się to przeważnie wypaleniem zaworów i/lub gniazd zaworowych. Wg mnie lepiej ustawić gaz tak żeby ta odchyłka(między mapami) była na + niż - bo wtedy zamiast wypalać gniazda, zawory itd dostaje bardziej układ zapłonowy, głównie świece które jak by nie patrzeć są dużo tańsze niż wymiana zaworów. Komplet świec NGK do E230 kosztował w porywach 40zł więc zmieniałem je co 10tyś razem z olejem i filtrami. Przez to nie mam żadnych problemów z gazem. Jeszcze odnosząc się do przełączania między benzyna a gazem to koleś mógł pobawić się w ustawieniach po prostu. Też miałem problem że podczas przełączania między benzyną a gazem wyskakiwał czasem 1 do 2 zapłonów, było to spowodowane tym że w tym samym czasie otwierały sie zawory z gazu i ruszały wtryski, które jeszcze nie dostały ciśnienia z gazu przez co nie było po prostu czym napalić w piecu. Rozwiązałem to w ten sposób że zawory otwierają się 1,5 sek wcześniej niż zaczynają pracować wtryski gazowe i dodatkowo nie przełącza sie cały silnik na raz tylko cylinder po cylindrze w odstępie chyba 0,2s albo 0,5s. W ten sposób na gaz przeskakuje na wolnych obrotach bez jakiegokolwiek szarpania. Mam nadzieję że wiesz już teraz więcej :P w razie czego czekam na kolejne pytania :D Co do wymiany filtrów to taki fazy ciekłej kosztuje w okolicach 3-5zł a zwykły filtr fazy lotnej okolice 10zł, więc jak masz 2 filtry fazy lotnej i 1 ciekłej to jego koszta wychodzą w porywach 25zł(zakładam że taki warsztat ma jakieś zniżki więc pewno jest mniej ;) ), reszta to cena wiedzy i robocizny ;)
S210 E230 Avantgarde (12.1996) VIN: WDB2102371A318812
Awatar użytkownika
Kaczmar
Posty: 288
Rejestracja: 15 mar 2014, o 12:17
Lokalizacja: Ostrzeszów

Re: Instalacja LPG a wskazania komputera spalania

Post autor: Kaczmar »

Zacznę od początku tego co napisałeś.
W nowoczesnych instalacjach gazowych i ich oprogramowaniu nie reguluje się czegoś takiego jak mnożnik, całość odbywa się automatycznie w zależności od skonfigurowania mapy gazu na wykresie obrotów. Zabawy mnożnikiem to chyba w jakichś instalacjach starego typu np 2gen. Dodatkowo dochodzi jeszcze różnica w oprogramowaniach i sterownikach LPG. Większość ustawień wygląda podobnie, ale są pewne różnice.
Na mapach widać wykres dla benzyny i gazu i zgodzę się z tym że nie powinna ta mapa specjalnie odbiegać i przykładowe 5% jest stosunkowo dobre, jednak nie stałe w całym zakresie obrotów. Ustawienie mapy najlepiej robić "w locie" czyli w trasie i analizując dotychczasowe zapisy w komputerze.
Zaś jeśli chodzi o czasy otwarcia wtrysków najlepiej jeśli na LPG i na benzynie uda się je zrównać. Po 1sze nie należy oszczędzać na wtryskach LPG, bo te mając dużą różnicę otwarcia w porównaniu z benzyną będą powodowały wypadania zapłonów przy zmianie mieszanki tak jak napisałeś i trzeba kombinować z otwieraniem wtrysków po kolei i z jakimś zapasem czasowym. Brak ciśnienia gazu niestety ale kolejna bzdura, w momencie kiedy instalacja jest w stanie czuwania cisnienie w całej instalacji LPG już jest.
Problem występuje jedynie w różnicy czasu podania paliwa, jeśli ten nie zdąży podać zapłon wypada...
U mnie jest silnik V8, otwiera się 8 wtrysków na raz i nie wypadają zapłony.

Kolejna kwestia świece, napisałeś że koszt jest znikomy i zupełnie nie trafiłeś, w moim przypadku jest 8 cylindrów po 2 świece na cylinder co daje koszt ok 400-500zł za same świece.
Standard świecy jest też inny w M113 niż M111 i jedna świeca nie kosztuje 15zł z tego co wiem czy też 10zł jak ty podałeś, w moim przypadku cena świecy to 25-35zł.
Idąc dalej, koszt przewodów to ok 1000zł. Nie należy ustawiać dawki zbyt bogatej "na zapas", powinna być tak wyregulowana aby nie była zbyt uboga ani zbyt bogata.
Ustawienie zbyt bogatej mieszanki byłoby strzałem w kolano aczkolwiek mniej bolesnym niż zbyt ubogiej.
Wymieniasz świece co 10tys km? Kompletnie tego nie rozumiem. Świece należy skontrolować co 15tys km natomiast ich żywotność na LPG powinna wynieść ok 35000-50000km.
Idąc tym tokiem rozumowania można by zwiększyć koszt serwisu auta 3kronie...

Kolejna kwestia spalanie komputera. Komputer zlicza spalanie benzyny natomiast spalanie LPG w zależności od klasy instalacji, u żytych komponentów i odpowiedniej regulacji wynosi około 18-23% więcej. Dlatego tez stwierdzenie iż przykładowo jeśli komputer pokazuje 10L i spala 10,5L żeczywiście LPG nie jest normalne i oznacza iż masz zbyt ubogą mieszankę, a sterownik zwiększa dawkę powodując tym samym spalanie na komputerze a w efekcie wynik realny spalania przy pozostaje podobny jak wcześniej.
Jest po prostu zły stosunek paliwa do powietrza, najpierw jest za mało paliwa a powietrza wystarczająco i w tym momencie komputer samochodu zaczyna podawać więcej paliwa i powietrza constant co nie rozwiązuje problemu zbyt ubogiej mieszanki. Podałeś coś około 10,5 - 13L co by oznaczało wahania w okolicy 5% -30% więcej LPG niż benzyny, totalna bzdura albo totalnie rozregulowana instalacja LPG.

Następna kwestia, piszesz to banalnych kwestiach takich jak spalanie benzyny kiedy silnik jest zimny i podajesz jakies wartosci, które tylko u niektórych być może w ogóle nie mają sensu. Kwestie o których wiedziałem już 12lat temu kiedy miałem pierwsze auto na gaz i kwestie które w ogóle nie dotyczą tego tematu..
Jestem w stanie zrobić 1000km bez pobrania ani 1Litra gazu, jest wiele czynników które wpływa na ilość spalanego PB ale zupełnie nie o tym rozmawiamy.

Jazda ze stałą prędkością mieszanka nie powinna skakać od bogatej do ubogiej, przecież jeśli jest mapa to dla danych obrotów jest dana wartość na mapie i sonda trzyma się tej wartości, nie mając zadanej wartości "skakania"... Oczywiście nie będzie idealnie stała ale nie ma czegoś takiego jak zadanego zakresu skakania...

Piszesz o wypalaniu zaworów i gniazd zaworowych co sam napisałem wcześniej

Nie dowiedziałem się więcej i nie będę miał też kolejnych pytań do Ciebie - nic personalnego a dwa problem został już rozwiązany jak opisałem wcześniej.
Coś słyszałeś, w któryms kościele dzwoni ale nie wiesz w którym...
Obrazek:E430
W202 C200 1994r 300.000km sprzedany
W202 C280 1994r 87.777km
W210 E430 2001r 230.000km 4-Matic 7-passenger V8 ;)
Awatar użytkownika
benha
Posty: 877
Rejestracja: 15 mar 2016, o 00:35
Lokalizacja: Rybnik

Re: Instalacja LPG a wskazania komputera spalania

Post autor: benha »

Albo się nie rozumiemy albo nie masz o tym pojęcia... W 2 generacji miałeś jak dobrze pamiętam pokrętła na wężu z gazem i nimi sterowałeś gaz... Mnożnik na pewno występuje takie coś w 4gen tzn sekwencyjnej to jest ta kropka którą ci gazownik dźwignął do góry żebyś miał bogatszą mieszankę. Ten mnożnik ustala się tak jak napisałeś w trasie, dla danego zakresu obrotów i danego podciśnienia w kolektorze przy tych obrotach (mapa 3D). Jest tak jak mówisz, dąży się do tego żeby czas pb i lpg był równy ale przy bardzo wysokim obciążeniu silnika. Idealnie jest tak jak mnożnik (czyli czas otwarcia wtrysku pb x mnożnik = czas otwarcia wtrysku lpg) na początku jest na 1,2 i kończy się na 1,0. Niby tylko 0,2 jednostki różnicy ale ta różnica decyduje o tym czy masz dobrze wyregulowany gaz czy uwaloną głowice. Stać mnie na wymianę świec to je wymieniam co 10kkm u mnie nie kosztuje to tyle żeby nie było mnie stać na to. W maździe rx-8 mimo to że nie mam tam gazu i tak wymieniam cały układ zapłonowy (cewka, świece i kable) co daje czasami niecałe 1,5k zł w porywach co 30kkm inaczej ten silnik gorzej pracuje i nie ma że boli tylko trzeba serwisować no. Niżej wrzucam fotkę z starego staga 300 gdzie jest zwykła mapa 2D. Niebieski wykres to mapa pb, zielony lpg, a ta żółta kreska z kopkami to właśnie linia mnożnika którego rzekomo nie ma... Kropek którymi regulujesz gaz robisz tyle ile potrzebujesz, tak żeby nie było dużych odchyłek. Jak spojrzysz na wykresy które są na samym dole zauważysz taki fioletowy wykres który pokazuje jak działa sonda lambda, przechodzi od stanu mieszanki bogatej do ubogiej co daje nam wykres zbliżony do sinusoidy i tak powinno być... Z tymi że wole mieć za bogato jak za ubogo, chodziło mi o to, że wolę mieć odchyłki +5% niż -5% to i tak i tak sterownik sobie dosteruje tak żeby było dobrze. Ze spalaniem 10,5l chodzi o to że w takie lato np auto przez 100km jazdy przejedzie 5km na benzynie więc nie zużyje gazu czyli spalanie tego gazu zmaleje względem tego co pokazuje komputer. Jak chcesz coś pogadać o gazie to przeczytaj przynajmniej podstawy (http://lpg-forum.pl/podstawy-strojenia- ... 32594.html) bo jak nie opanujesz przynajmniej tego to nie mamy o czym gadać
Obrazek
S210 E230 Avantgarde (12.1996) VIN: WDB2102371A318812
Awatar użytkownika
Kaczmar
Posty: 288
Rejestracja: 15 mar 2014, o 12:17
Lokalizacja: Ostrzeszów

Re: Instalacja LPG a wskazania komputera spalania

Post autor: Kaczmar »

Napisałeś o kwestii mnożnika wcześniej w taki sposób jakbym ustawiał *1,05 i koniec. A jest tak jak pokazałeś na screenie i nie można powiedzieć że będzie to *1,05 czyli 5% i koniec.
Wystarczy że w pewnym zakresie obrotów będzie *1.05 a w kolejnym (kolejna kropka) będzie *1.04 , w zakresie obrotów pomiędzy linia ta będzie stopniowo zbliżać się z odchyłki 5% do 4%.
Naprawdę, napisałeś wcześniej w taki sposób jakby nie było w samochodzie ustawienia mapy :P Dlatego tak to odebrałem a nie inaczej.

Cały czas mówisz o spalaniu benzyny na odcinkach kiedy motor jest zimny, a w moim przypadku to tego nie dotyczy, gdyż jak napisałem testy przeprowadzałem na trasie 2200km za 1szym i za drugim razem - trasa z 1 gaszeniem silnika do ostygnięcia + postoje 15-20min na dotankowanie.
Wiem że auto pobiera benzynie jak jest zimny i wtedy te wskazania zbliżają się do realnego spalania LPG gdyż zamiast LPG spala PB na zimnym..
Napisałem że to nie na temat a nie że nie masz racji, można by przytoczyć tu całą książkę na temat LPG ale po co?

Wracając do układu zapłonowego w Twojej madzi, to chyba troche nie za dobrze z autem że tak nerwowo reaguje układ zapłonowy po tak krótkim czasie,
W wielu mercedesach przewody WN wytrzymują po 100-160tys na PB a na LPG oczywiście mniej ale nadal dużo. Nie napisałeś czy madzia jezdzi na LPG czy PB.
Wydatek 1500zł co 30000km daje dodatkowe 5zł na każde 100km a gdzie reszta serwisu auta, Mam nadzieje że nie wychodzi 100zł/100km :)

Dzieki za wskazówki, no offense, ale niestety nie były one dla mnie zbyt pomocne bo wszystko co napisałeś już wiedziałem ale dzięki.
Obrazek:E430
W202 C200 1994r 300.000km sprzedany
W202 C280 1994r 87.777km
W210 E430 2001r 230.000km 4-Matic 7-passenger V8 ;)
Awatar użytkownika
Kaczmar
Posty: 288
Rejestracja: 15 mar 2014, o 12:17
Lokalizacja: Ostrzeszów

Re: Instalacja LPG a wskazania komputera spalania

Post autor: Kaczmar »

Generalnie z sinusoidą miałeś rację jeśli chodzi o sondę, nie podejrzałem jednak wykresu na dole podczas prac u gazownika.
Patrzyłem jedynie na aktualna wartość na sondach w okienkach a te nie miały tendencji "falowania" wartości. Może nie w każdym aucie wygląda to tak samo?
Musze sobie kupić kabelek to być może będę widział więcej niż tylko z doskoku u gazownika.

Co do czasów wtrysków na LPG masz skok o 1,8ms to bardzo dużo, masz nie najlepsze wtryski. Jeśli to wykres z Twojego auta obstawiam że auto pali dużo LPG.
Napisz jakie masz wtryski i jaki mają przebieg, mam nadzieje że nie Valdki. Valdki typ 30 to badziewie da się ustawić nie twierdze ale one i tak sie rozkalibrują nie ponad to te psełdo wytryski jak są nowe to potrafią mieć 30 % różnic w wydatku gazu tz jeden cylinder nie dolewasz a drugi przelewasz sonda widzi że ok ecu że ok mapę masz super jak na foto a zawory w głowicy lecą ,,,,warto zainwestować w np hany czy matix hs autko inaczej reaguje inaczej się wkręca itp jest niebo a ziemia brak jakich kolwiek różnic między pb a LPG.

Miałem kiedyś C200 2.0 motor 136KM, wtryski były w takim stanie że czasy wynosiły ok 7,5ms. Spalanie tego auta oscylowało w okolicy 13-14L LPG.
Zupełnie jak w aktualnym E430 4.3 279KM czyli ponad 2 razy tyle mocy, cięższy ok 350kg i napęd na 4 łapy.
Generalnie to w trasie E430 pali mi mniej (10-11L) niz dawne C200 (12-12,5) a w mieście trochę więcej (15-16) przy C200 było 13,5-14.
Generalnie nie odczułem większych wydatków na paliwo po takiej zmianie auta bo wydaje praktycznie tyle samo :)

Pozdro
Ostatnio zmieniony 5 lip 2017, o 07:32 przez Kaczmar, łącznie zmieniany 1 raz.
Obrazek:E430
W202 C200 1994r 300.000km sprzedany
W202 C280 1994r 87.777km
W210 E430 2001r 230.000km 4-Matic 7-passenger V8 ;)
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości